Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

ایجاد 17 هزار شغل با اجرای طرح جامع شبکه های آبیاری در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با اجرای کامل طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری در کردستان، بیش از 17 هزار شغل ایجاد و تثبیت می‌شود.

ایجاد 17 هزار شغل با اجرای طرح جامع شبکه های آبیاری در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری در جلسه قرارگاه امنیت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با 2 دستور کار تغذیه گیاهی و تامین کودهای مورد نیاز و پیگیری مشکلات طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی استان برگزار شد، اظهار کرد: تغذیه گیاهان زراعی استان باید در کنار افزایش عملکرد افزایش کیفیت و میزان مواد مغذی آن مورد توجه قرار گیرد و بر همین اساس در آینده کیفیت محصولات کشاورزی بر قیمت خرید تضمینی آن تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به خشکسالی بی‌سابقه سال گذشته یادآور شد: سال زراعی گذشته میانگین عملکرد مزارع گندم استان تا 650 کیلوگرم کاهش یافت در حالی که برخی کشاورزان در همان شرایط آب و هوایی با اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب مزارع  دیم توانستند نزدیک به  2 تن گندم برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اذعان کرد: تامین و توزیع کود در سال زراعی جاری نسبت به 2 سال گذشته مناسب‌تر بوده و تاکنون 78 درصد سهمه کودی استان جذب و در بین کشاورزان توزیع شده است.

تامین و توزیع 81 هزار تن کود کشاورزی در کردستان

وی خاطر نشان کرد: سهمیه کودی استان حدود 104 هزار تن بوده است که تا کنون شرکت خدمات حمایتی استان توانسته کود ازته 56 هزار و 633 تن و سازمان تعاون روستایی استان هم 10 هزار 267 تن کود ازته و جمعا با سایر کوها 81 هزار تن تاکنون تامین و در سطح شهرستان‌های استان توزیع کنند.

سپری با تاکید بر اینکه تعدادی از شهرستاهای استان صدردرصد سهمیه کودی خود را جذب کرده‌اند تصریح کرد: برای فصل داشت در سطح 390 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش طرح جهش تولید، به 21 هزار تن کود مازاد بر سهمیه ابلاغی نیاز داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه تاکنون  شده است، اظهار کرد: افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه موجب شده مصرف این نوع کودها در کشور و استان کاهش یابد.

سپری با تاکید بر مصرف کودهای سرک در فصل بهار گفت: براساس مطالعات صورت گرفته فسفر اراضی زراعی استان تخلیه شده و باید مصرف کود فسفره در اراضی زراعی جدی گرفته شود تا در آینده با کاهش تولید روبرو نشویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اسنام کردستان در ادامه جلسه به مبحث اجرای طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور پرداخت و اذعان کرد: این طرح در سال 94 و در 10 استان مرزی کشور کلید خورد و در این 10 استان 227 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش این طرح قرار گرفت.

اجرای طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری در 16 هزار هکتار اراضی کردستان

سپری با بیان اینکه سهم استان کردستان از این سطح 16 هزار و 810 هکتار بوده تاکید کرد: پروژه به لحاظ فیزیکی بیش از 90 درصد پیشرفت داشته و اکنون برای تکمیل و افتتاح کامل آن به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یاداور شد: بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده برای کل طرح در کل کشور بوده که سهم استان کردستان  328 میلیارد تومان بوده است.

سپری خاطر نشان کرد: این طرح در سه  شهرستان سنندج مریوان و کامیاران انجام می‌شود که با بهره‌برداری کامل پروژه برای 6 هزار و 891 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد و 10 هزار و 337 شغل دیگر هم تثبیت خواهد شد.

وی یکی از مزیت‌های اجرای این طرح را استفاده از جدیدترین سیستم‌های آبیاری دانست و تصریح کرد: با اجرای این طرح سالانه 72 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: افزایش تولید محصولات کشاورزی در این سطوح از 22 هزار 700 تن به 183 هزار تن در سال افزایش خواهد یافت و کشاورزی اقتصادی را متبلو خواهد ساخت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید