Iranian Agriculture News Agency

فتحی در نشست خبری خبر داد:

اجرای سیستم های نوین آبیاری در ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی

عمده‌ ترین سیاست در تنظیم بازار، افزایش عرضه محصولات کشاورزی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای سیستم های نوین آبیاری در ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد.

اجرای سیستم های نوین آبیاری در ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر با اشاره به تشکیل معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی به منظور یکپارچه سازی فرایند تولید تا مصرف محصولات کشاورزی، گفت: وظیفه این معاونت، نظارت بر بازار محصولات کشاورزی بوده و بر این اساس کلیه مراحل مربوط به زنجیره تامین، توزیع و نظارت بر کالا برعهده جهادکشاورزی است.

وی افزود: ممکن است این معاونت که تنها ۱.۵ ماه از شروع فعالیت آن می‌گذرد، ناهماهنگی‌ها و نواقصاتی داشته باشد اما به مرور جبران خواهد شد و شهروندان و هم استانیهای عزیز می‌توانند هرگونه نارسایی و تخلف در بازار عرضه محصولات کشاورزی را به شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند تا همکاران نظارت و بازرسی، اقدامات لازم را انجام دهند.

 فتحی خاطرنشان کرد: تشکیل این معاونت در ذیل قانون انتزاع انجام گرفته که اقدامی بسیار مهم و ضروری در راستای مسئول قرار دادن یک دستگاه مخصوص در بحث تولید، عرضه و نظارت بر محصولات کشاورزی است چرا که قبلاً دستگاه‌های مختلفی برای عرضه و نظارت یک محصول فعالیت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه با حذف واسطه ها قیمت محصولات کشاورزی به سمت تثبیت و تعادل حرکت کرده است، گفت: عمده سیاست دولت و بخش کشاورزی برخورد  قهرآمیز با بازار نیست بلکه افزایش تولید موجب تعدیل قیمتها می شود و بر این اساس اقداماتی را در جهت حذف واسطه ها انجام شده است از جمله ایجاد سامانه بازرگام و عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب که به صورت اینترنتی عرضه می شود .

وی با اشاره به فعالیت سامانه بازرگام، گفت: این سامانه با هدف حذف واسطه‌ها و استفاده از بستر هوشمندسازی آغاز به کار کرده و با عرضه کالاهای اساسی در آن، قیمت مرغ و تخم مرغ به ثبات رسیده است. کالاهای دیگری نیز به مرور در این سامانه عرضه می‌شوند.

وی با بیان اینکه از استان ما هیچ محصول سیب برگشت خورده‌ای به روسیه نداریم و محصول برگشتی از این کشور نیز مربوط به فلفل است ادامه داد: فلفل‌های آذربایجان شرقی هیچ مشکلی نداشتند و تنها به علت عدم تناسب استانداردهای کاشت فلفل روسیه با ایران این محصولات به کشور بازگردانده شد چون سموم استفاده شده برای کاشت و پرورش فلفل جزو استانداردهای کشاورزی کشور روسیه نبوده و در نتیجه محصولاتی که با این سموم کاشت شده است نیز مورد قبول این کشور نیست اما همین محصول به چند کشور دیگر به علت سازگار بودن با استانداردهای آنان صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: سمومی که برای کشور روسیه ممنوع است را به کشاورزان و تولیدکنندگان ابلاغ و تاکید کردیم که قطعاً از آن سموم استفاده نشود. کارشناسان فنی جهادکشاورزی نیز دائم در حال کنترل هستند تا مبادا مشکلی از این بابت به وجود آید.

وی در ادامه در خصوص بحث سیب زمینی و کمبود عرضه در بازار، گفت: کمبود محصول سیب زمینی در سطح کشور با راهکارهای انجام گرفته تاحدودی تعدیل یافته است و اکنون حداقل ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارهای استان وجود دارد که ۲۰ هزار تن از آنها مازاد بر نیاز است. این محصول که جزو محصولاتی بدون تعیین قیمت مصوب است، در هنگام کاهش عرضه به بازار با افزایش قیمت مواجه می‌شود و تنها زمانی قیمت آن کاهش می‌یابد که عرضه را افزایش دهیم.

 فتحی افزود: سیب زمینی در سامانه بازرگام با قیمت ۹۸۰۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت آن در میادین، ۱۰ هزار و در بازار تا ۱۲ هزار تومان است.

وی در خصوص دلیل افزایش قیمت گوشت در روزهای گذشته نیز اظهار کرد: با شرایط نامساعد آب و هوایی هفته‌های گذشته، عرضه دام در میادین کاهش یافته و از طرفی کشور به دلیل عدم تحویل نهاده‌های وارداتی از سوی واردکنندگان، با مشکل تامین نهاده‌های دامی مواجه بود اما اکنون بارگیری نهاده‌ها آغاز شده و مشکلات موجود طی روزهای آتی حل خواهند شد.

وی در خصوص مزیت انتقال آب ارس به دشت تبریز، اظهار کرد: با اجرای این طرح، اراضی دیم منطقه تبدیل به اراضی آبی می‌شوند که مزیت آن تولید محصولاتی با تنوع بالا و ارتقای سطح تولید است.        

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص سیمای کشاورزی استان، تشریح کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت در استان وجود دارد که عمده این اراضی (بالغ بر ۹۰۰ هزار هکتار) دیم و باقی اراضی به صورت نیمه آبی ( نه آبی مطلق) هستند.

وی با اشاره به پرورش هفت میلیون راس دام سنگین و سبک در استان، افزود: سالانه به میزان پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شوند که تنها سه میلیون تن از آنها مربوط به محصولات زراعی است.

وی با بیان این‌که تولید ۲۱ قلم محصول کشاورزی استان دارای رتبه‌های یک تا شش در سطح کشور هستند، اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله بسته بندی، فراوری و نگه داری (انبارهای پایین و بالای صفر درجه) محصولات کشاورزی است.

 فتحی در خصوص وضعیت آبیاری کشاورزی استان، تشریح کرد: نزدیک به ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان که عمدتا در پایاب سدها قرار دارند، به شبکه‌های فرعی آبیاری مجهز هستند به همین میزان نیز آبیاری نوین در سطح استان گسترش یافته و هر یک از این ظرفیتها قابل قیاس با وضعیت آبیاری دوران پیش از انقلاب نیست.

وی با اشاره به پیشتازی آذربایجان شرقی در مکانیزاسیون بخش کشاورزی، گفت: کشاورزی کشور در دوران پیش از انقلاب فقط متکی به اصول سنتی بود اما امروز از این مقوله فاصله گرفته و به سمت صنعتی شدن در حال حرکت هستیم. الزام اولیه برای صنعتی شدن کشاورزی نیز استفاده از ماشین آلات کشاورزی و ارتقای ضریب مکانیزاسیون است.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی در بحث توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور رتبه نخست را دارد، گفت: در مناطقی که حتی نمی‌توان تصور کرد، احداث گلخانه‌ها شدت گرفته و حتی امروز هریس دارای بزرگترین سطح گلخانه استان بعد از جلفا (با مساحت ۲۰ هکتار) بوده و قرار است گلخانه دیگری در سطح ۸۰ هکتار نیز در این شهرستان احداث شود.   

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه کشاورزی در معرض انواع تهدیدات و بلایای طبیعی به خصوص بحران کم آبی قرار دارد، گفت: در آذربایجان شرقی تمامی بلایای طبیعی بر بدنه بخش کشاورزی وارد می‌شود و حوضه دریاچه ارومیه به عنوان محل تولید و سطح زیرکشت ۴۶ درصد از کل محصولات کشاورزی استان، در حال نابودی است اما با این شرایط، با ورود مهندسی و علم و دانش به بخش کشاورزی شاهد افزایش ۳.۵ برابری تولید محصولات استان نسبت به دوران پیش از انقلاب هستیم.

وی در خصوص حق آبه استان از حوضه دریاچه ارومیه  نیز اظهار کرد: طی پنج سال اخیر با کاهش ۳۶ درصدی مقدار حقابه  تخصیص یافته به بخش کشاورزی استان از این حوضه هستیم. اما تجهیز ۴۰۰۰ هکتار اراضی منطقه به آبیاری تحت فشار (در حالی که میزان مصوب ۲۸۰۰ هکتار بود) نگذاشتیم که در حوضه دریاچه ارومیه با کمبود تولید مواجه شود وگرنه الان باید هیچ کشتی در این منطقه انجام نمی‌گرفت.

وی با بیان این‌که جهادکشاورزی به جای افزایش سطح زیرکشت، به دنبال ارتقای سطح عملکرد تولیدات است، گفت: علاوه بر حوزه زراعت و باغبانی در حوزه دام و طیور نیز با ارتقای سطح عملکرد مواجه هستیم که از طریق تغییر نژاد دام‌ها و چندقلوزایی میسر شده است.

 فتحی خاطرنشان کرد: با افزایش تولد دام‌های چندقلو و تولید طیور با نژاد زودبازده، تولیدات این بخش متناسب با افزایش جمعیت استان ارتقا یافته است و به خصوص در حوزه طیور، سرمایه گذاریهای فوق العاده‌ای انجام گرفته و یا در حال انجام است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مقوله امنیت غذایی و لزوم ارتقای سطح تولیدات نسبت به رشد جمعیت، افزود: منابع تولید از جمله آب و خاک با شرایط اقلیمی کنونی در حال نابودی است اما امیدواریم با اهتمام کشاورزان زحمتکش استان بتوانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات بخش کشاورزی استان نسبت به دهه‌های گذشته، گفت: تولیدات صادرات محور نیز در استان افزایش یافته و میوه‌هایی باکیفیت بالا و جهت صادرات در سردخانه‌های استان وجود دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان، گفت: در این اراضی با اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب، به دنبال کشتی با اصول صحیح کشاورزی هستیم و در این راستا کارشناسان جهادکشاورزی در کنار کشاورزان بوده و اصول موردنیاز را آموزش می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص لزوم بکارگیری شرکتهای دانش بنیان در بخش کشاورزی، اظهار کرد: مراکز رشد کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مستقر هستند اما شرکتهای دانش بنیان فقط در بحث ساخت ادوات کشاورزی فعالیت می‌کنند و در خصوص تولیدات کشاورزی، هیچ شرکت دانش بنیانی به صورت مستقیم ورود نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکتهای دانش بنیان متقاضی می‌توانند طرحهای خود را با هماهنگی جهادکشاورزی، به صورت پایلوت در یک منطقه اجرایی کنند تا در صورت رضایت اهالی منطقه و کشاورزان، بتوانند طرحهای خود را در سطح بیشتری گسترش دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ظرفیت مناسبی برای کشاورزی فراسرزمینی دارند، گفت: درصدد استفاده از ظرفیت این کشورها برای کشت محصولات مورد نیاز خود هستیم.

وی اظهار کرد: محصولاتی مانند ذرت، جو و دانه های روغنی به عنوان کشت فراسرزمینی مدنظر می باشند و کشورهای هدف نیز در این خصوص مشخص شده است.

وی افزود: کشورهای آفریقایی و  ونزوئلا از ظرفیتهای کافی خاک و آب در این خصوص برخوردار هستند اما مسافت و فاصله زیادی تا کشورمان دارند بر این اساس تلاش می کنیم برای استفاده از این ظرفیت از کشورهای همسایه مثل جمهوری آذربایجان و ارمنستان استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: البته در این راستا ارمنستان هم خودش برای کشت فراسرزمینی اعلام آمادگی کرده که ظرفیت مناسبی است.

با بیان این‌که شرایط خشکسالی سال گذشته باعث کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی شده است و در شرایط کنونی با افزایش عرضه می‌توان قیمت آن را در بازار کاهش داد خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد تعادل در بحث قیمت برنج، انواع برنج‌های وارداتی چون هندی، پاکستانی و تایلندی از طریق اداره کل غله استان تهیه شده و قرار است در فروشگاه‌های سطح استان توزیع شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید