Iranian Agriculture News Agency

قادری‌فر:

توزیع هوشمند میوه شب عید در راه است | عرضه میوه شب عید 30درصد کمتر از قیمت بازار

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از توزیع هوشمند 50درصدی میوه شب عید با 30درصد کمتر از قیمت بازار خبر داد.

توزیع هوشمند میوه شب عید در راه است | عرضه میوه شب عید 30درصد کمتر از قیمت بازار

به گزارش ایانا، اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ما، درباره وضعیت توزیع کالاهای تنظیم بازار و وضعیت ذخایر استراتژک کشور، گفت: ذخایر استراتژیک کشور در بهترین حالت قرار دارند و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به شبکه هوشمند تجاری سازی کشاورزی، گفت: این پلتفرم سبب تنظیم گری محصولات کشاورزی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی در کشور شده است.

قادری فر با بیان اینکه توزیع هوشمند علاوه بر نقش بازار رسانی به تنظیم گری بازار کمک می کند، افزود: به دلیل حذف نشدن دلالان در حوزه کشاورزی در  برخی از اقلام، شاهد سود 700درصدی در فاصله مزرعه تا سفره هستیم که دلالان آن را رقم می زنند.

به گفته او ، سازمان تعاون روستایی از طریق توزیع هوشمند به دنبال تنظیم بازار است.

وی با اشاره به امنیت غذایی و پایداری تولید غذا به عنوان اولویت اول در سراسر دنیا، گفت: همه کشورها در تلاش هستند تا در امنیت غذایی به خودکفایی برسند.

به گفته قادری فر، در 5 ماهه گذشته 7هزار و 600  شرکت فعال و 800  استارتاپ برای هم رسانی عرضه و تقاضا شناسایی شده و امیدواریم بتوانیم از طریق 16 اتحادیه سراسری و 8  هزار تعاونی ضریب نفوذ نوآوری در بخش کشاورزی را افزایش  دهیم.

قادری‌فر تصریح کرد: در حال حاضر سامانه «بازرگام»، 2 شرط سازمان مرکزی تعاون روستایی  مبنی بر توزیع کالاهای تنظیم بازار با قیمت مصوب و داشتن سیستم حمل و نقل مناسب را پذیرفته و اقدام به همکاری کرده است.

به گفته وی، در حال حاضر 16 سامانه هوشمند در کشور از جمله سامانه «هست اینجا» در استان البرز، «کابوک» در لرستان، «روستالند» در گیلان  و برخی دیگر در سایر استان ها فعال هستند و با برنامه ریزی در سال های آتی شاهد توسعه شبکه توزیع هوشمند در کشور خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی دلیل افزایش قیمت سیب زمینی در هفته گذشته را از بین رفتن 600هزار تن سیب زمینی در سیل اخیر عنوان کرد و ادامه داد: : با رصد روزانه قرارگاه امنیت غذایی و با استفاده از سامانه‌های هوشمند سیب زمینی با قیمت هر کیلو ۹۸۰۰ تومانی عرضه شد و پس از آن شاهد کاهش قیمت عرضه بودیم.

وی ادامه داد: با اقدامات‌ تنظیم بازاری قیمت سیب زمینی تا هفته آینده‌ در میادین میوه و تره بار به کمتر از 8 هزار تومان و در بازار به کمتر از 10 هزار تومان خواهد رسید.

به گفته مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، کشورمان با تولید 5.5 میلیون تن از این محصول یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیب زمینی به نسبت جمعیت است.

وی با تاکید بر این که عرضه سیب زمینی در سامانه بازارگام سبب کاهش قیمت آن در عرضه شد، افزود: توزیع هوشمند سبب می شود تا دلالان نتوانند از این فرصت پیش آمده مانند موضوع سیب زمینی و از بین رفتن بخشی از تولید به دلیل سیل استفاده کنند.

قادری‌فر در بخش دیگری از صحبت های خود به افزایش قیمت برنج و عرضه این محصول در پلتفرم بازارگام با قیمت مناسب اشاره کرد و افزود: پس از عرضه برنج ایرانی و خارجی در این سامانه، در روز جمعه 24 تن در یک روز برنج ایرانی به صورت هوشمند توزیع و درب منازل تحویل داده شد.

وی با تاکید بر این که هوشمندسازی تامین و توزیع دست دلالان را کوتاه خواهد کرد، افزود: این موضوع در ماه های گذشته با توزیع مرغ و تخم مرغ به صورت هوشمند کاملا مشهود بود.

 وی خبر از توزیع گوشت منجمد از اوایل هفته آینده در سامانه بازارگام  با قیمت مصوب تنظیم بازار داد و گفت: در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد و کمبود این محصول را تکذیب کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، در صورت وجود کسری در گوشت قرمز اقدام به واردات آن خواهد شد.

کشت قراردادی گندم پاییزه در ۱۲۰ هزار هکتار توسط تعاون روستایی

وی گفت:  ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی گندم کاری  پاییزه کشور توسط تعاون روستایی تبدیل به کشت قراردادی شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی یادآور شد: به دنبال اجرای کشت قراردادی در کشت بهاره در محصولاتی از جمله کلزا، پنبه و حتی محصولات باغی هستیم.

قادری فر با اشاره به سخنان وزیر در خصوص کشت قراردادی گفت: وزیر جهاد کشاورزی معتقد است تا زمان مشخص نبودن بازار محصول، نباید بذری در زمین کاشته شود.

وی از دلایل کشت قراردادی را قرار دادن نهاده به صورت اعتباری در اختیار کشاورزان عنوان کرد و افزود: بیمه کشاورزان به صورت حداقل پرداخت حق بیمه و با 10درصد از آن انجام می شود.

 صنایع تبدیلی سیار راه اندازی می شود

قادری فر در بخش دیگری از  سخنانش با گلایه مندی از عدم رونق صنایع تبدیلی در کشور، گفت: هر قوطی رب با قیمت 40 هزار تومان به دست مردم می رسد و این در حالی است که در صورت وجود صنایع تبدیلی بسیاری از محصولات ما فرآوری می شود و از بین نخواهد رفت.

به گفته وی امسال۴۵۰ هزار تن سیب صنعتی در کشور وجود داشت، ولی ظرفیت صنایع تبدیلی در کشور ۷۰ هزار تن است؛ این در حالی است که قیمت هر کیلو کنسانتره صادراتی 1تا3 دلار است و ما شاهد یک حلقه مفقوده در صنایع تبدیلی هستیم.

قادری فر افزود: در سازمان مرکزی تعاون روستایی به دنبال شکل گیری و ایجاد کارخانه های سیار فرآوری محصولات کشاورزی هستیم.

وی با اشاره به وضعیت خام فروشی در سایر محصولات تولید در کشور، گفت: به دنبال ایجاد کانتینرهای سیار صنایع تبدیلی ماژولار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و امیدواریم شهریور ماه سال آینده تولید شود.

صادرات 28 هزار راس دام سبک

وی درباره صادرات دام، گفت: تاکنون 28 هزار راس دام سبک به کشورهایی از جمله عمان، قطر و عراق صادر شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: این صادرات هیچ نقشی در التهابات بازار گوشت ندارد و نخواهد داشت.

وی افزود:  شورای قیمت‌گذاری، قیمت محصولات را در پایان مهر ماه با هدف حمایت از دامداران کشور، با قیمت تضمینی دام سبک (گوسفند زنده نر پرواری) کیلویی ۶۲ هزار تومان و گوساله نر پرواری را کیلویی ۵۹ هزار تومان توسط مباشر خرید، تصویب کرده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر این که صدور مجوز جدید منوط به حفظ و پایش بازار است، افزود: در حال حاضر نیز درخواست جدیدی برای صادرات دریافت نشده است.

توزیع هوشمند میوه شب عید در راه است

وی با بیان این که خریداری و ذخیره سازی سیب و پرتقال هر کدام به اندازه 50 هزار تن برای شب عید از چند ماه گذشته شروع شده است، گفت:  از اواخر هفته آینده حمل میوه‌های خریداری شده به استان‌های هدف آغاز می‌شود. 

 مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره زمان عرضه میوه شب عید گفت: به منظور تنظیم بازار میوه، از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین با  ۳۰ درصد زیر قیمت بازار انجام می شود.

وی با ابراز امیدواری درباره توزیع  40 تا 50 درصد توزیع میوه شب عید به صورت هوشمند، گفت: این توزیع در بسته‌بندی‌های شکیل و با قیمت مناسب درب منازل مردم تحویل داده خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ، با آغار ماه مبارک رمضان، برای اولین بار بحث تنظیم بازار خرمای ماه رمضان در دستور کار قرار دارد.

اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان در دستور کار سازمان تعاون روستایی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اجرای طرح 550 هزار هکتاری در منطقه ایلام و خوزستان را به عنوان یک مطالبه جدی سازمان تعاون روستایی مطرح کرد و افزود: این طرح با فرمان مقام معظم رهبری آغاز شد و در حال حاضر 15 سال از اجرای آن می گذرد.

قیمت خرید تضمینی زعفران   ۲۰میلیون و ۵۰۰ هزارتومان برای هر کیلوگرم

وی با اشاره به  قیمت خرید تضمینی زعفران ، گفت: قیمت تضمینی زعفران نگین ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده که به دلیل کاهش تولید این محصول در سال جاری با قیمت بالاتر به فروش رسیده است.

گردش مالی 5 درصدی زعفران خام در مقابل تولید 95 درصدی

به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی،  ایران 95 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند اما گردش مالی زعفران خام کمتر از 5 درصد است.

تصمیم گیری سخت با وجود پراکندگی اطلاعات بخش کشاورزی 

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ای  برای یکپارچه سازی اطلاعات در سازمان مرکزی تعاون روستایی، گفت: به دنبال راه‌اندازی سامانه شفافیت محصولات کشاورزی و تعاونی های روستایی هستیم. 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: با توجه به پراکندگی اطلاعات و داده‌ها در کشور با دستور وزیر جهاد کشاورزی قرارگاه رصدخانه کشاورزی راه‌اندازی شده است.

وی در ارتباط با خبر ابلاغ شورای عالی جهاد سازندگی ابراز امیدواری کرد که با احیای جهاد سازندگی در قالب شورای عالی از تصمیمات پراکنده در حوزه روستا جلوگیری  شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید