Iranian Agriculture News Agency

تشکیل قرارگاه صدور اسناد تک برگ کشاورزی در خوزستان

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اولین جلسه قرارگاه صدور اسناد تک برگ کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، مدیر امور اراضی سازمان  با بیان اینکه بهره برداری درست و پایدار ، حفظ و نگهداری اراضی کشاورزی برای نسل های آینده ضروری بوده و نیازمند داشتن اطلاعات و آمار دقیق و به روز از میزان اراضی ، سطوح زیر کشت، نوع کشت و مشخصات مالکین و بهره برداران به منظور اعمال مدیریت و برنامه ریزی صحیح از این منبع ارزشمند است گفت: حدنگاری مجموعه فعالیت های مرتبط با کاداستر است که شامل تهیه نقشه با استفاده از عکش های هوایی، زمینی، دریایی و تصاویر ماهواره ای یا نقشه برداری زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهایی و به روز رسانی آن است.

محمدرضا میان آب افزود: مبنای کار صدور سند بر اساس ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی تبصره 3 الحاقی ماده 9 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی است و بر اساس مصوب هیئت وزیران در تاریخ 7 تیرماه 94 کاداستر در کشور آغاز شد.

وی با بیان اینکه در سال 1341 که تقسیمات اراضی کشور صورت گرفت به دلیل عدم نقشه برداری اراضی تقسیم بندی به صورت مشاع بین کشاورزان انجام شد اظهار داشت: در حال حاضر حدود 6 میلیون پرونده حقوقی و کیفری در محاکم قضایی کشور موجود است که پایه و اساس آنها اختلافات اراضی به دلیل مشخص نبودن عرصه ها است.

میان آب اضافه کرد: از سوی دیگر اراضی ملی دیگری نیز در اختیار دولت است که کشاورزان این اراضی دولتی را تصرف کرده اند و پرونده هایی در این خصوص در محاکم قضایی وجود دارد

وی با بیان اینکه همه ساله بسیاری از اراضی کشاورزی بلااستفاده باقی می میاند و یا از چرخه تولید خارج می شود که باعث کاهش تولید می گردد تصریح نمود: لذا ضرئری است که نقشه های دقیق مالکیتی کاداستر اراضی کشاورزان ، اراضی دولتی و عرصه های منابع طبیعی با مختصات UTM در سطح استان تهیه و به عنوان اصلی ترین مرجع تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار گیرد.

میان آب اظهار داشت: تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی، برنامه ریزیی جهت مدیریت یکپارچه اراضی ، فراهم شدن بستر پایش و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ، صدور اسناد مالکیت ، پاسخ و استعلام دستگاه های ذی ربط با دقت و سرعت بالا از مهمترین فواید انجام کاداستر می باشد.

وی به تشکیل کارگروه هماهنگی استانی و کمیته فنی اجرایی طرح کاداستر و ایجاد اداره حدنگاری و مهندسی در سال 95 اشاره و اضافه کرد: اقدامات ترویجی و آموزشی در سطح روستا ها نیز در این خصوص صورت گرفته است

میان آب عقد 7 فقره قرارداد تهیه نقشه کاداستر کشاورزی با مقیاس یک به 2 هزار با استفاده از تصاویر هوایی و روش سیستم زمینی در سطح 210 هزار هکتار را از دیگر اقدامات صورت گرفته در قالب طرح کاداستر عنوان و اضافه کرد: 35 فقره رفع تداخلات اراضی ملی و غیر ملی در سطح استان نیز منعقد گردیده است.

وی مرحله صدور سند تک برگ را از مهمترین برنامه های وزیر جهاد کشاورزی و ریاست جمهوری  عنوان و اظهار داشت: طرح کاداستر شامل سه مرحله کداستر اراضی، رفع تداخلات و صدور اسناد تک برگ ماکیت زراعی می باشد که این پروسه فراسازمانی بوده و بین 3 ارگان اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری ، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل ثبت اسناد و املاک صورت می گیرد.

مدیر امور اراضی سازمان با بیان اینکه این اقدام بر اساس تفاهم نامه مورخ 17/1/99  فی مابین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت گرفته تصریح نمود: در همین راستا و بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی و در راستای تسریع در انجام صدور اسناد تک برگ زراعی قرارگاه صدور اسناد تک برگ کشاورزی کشوری در تاریخ 15 بهمن ماه سال جاری تشکیل شد و بر همین اساس اولین جلسه قرارگاه مذکور در 19 بهمن ماه در سازمان جهاد کشاورزی استان به ریاست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

محمدرضا میان آب افزود: این قرارگاه شامل روسا یا نمایندگان تام الاختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری ، سازمان جهاد کشاورزی ، مدیریت امور اراضی، اداره کل ثبت اسناد و املاک ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری، نظام صنفی کشاورزی، مدیریت ترویج کشاورزی، روابط عمومی سازمان، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی ، معاونت توسعه  منابع انسانی ، مشاور رییس سازمان در امور اراضی و رفع تداخلات می باشد.

وی تهیه نقشه راه جهت صدور سند تک برگ اراضی استان، تهیه آمار قانون تعیین تکلیف اراضی، احضاء پلاک های شش دانگ مشتثنیات استان، ، احصاء میزان اراضی کشاورزی فاقد مالکیت دارای سند دفترچه ای و دارای سند حدنگار و برنامه ریزی ترویجی جهت اطلاع رسانی به جامعه هدف را از مهمترین مصوبات اولین جلسه قرارگاه عنوان کرد.

میان آب از کشاورزان ذی نفع درخواست کرد برای تبدیل اسناد دفترچه ای و نسقی خود به سند تک برگ، به مدیریت امور اراضی مستقر در مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و نسبت به ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز اقدام کنند که پس از تکمیل پرونده مراتب از طریق اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان پیگیری و سند صادر می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید