Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی فارس:

خشکسالی و سیل دو مخاطره مهم بخش کشاورزی فارس

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: خشکسالی و سیل دو مخاطره اصلی بخش کشاورزی این استان بوده است که از ابتدای سال جاری تا کنون با آن مواجه و خسارت های آن برآورد شده است.

خشکسالی و سیل دو مخاطره مهم بخش کشاورزی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، جعفر صبوری پور در حاشیه نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان در جمع خبرنگاران ضمن تبریک دهه مبارک فجر تصریح کرد: خشکسالی که از سال زراعی گذشته تا اوایل تیرماه امسال داشتیم حدود 7029 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان فارس خسارت وارد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای کاهش اثرات خشکسالی و مقابله با آن یک سری اقدامات و پیگیری ها انجام شده است تا بتوان بخشی از این خسارت ها را از طریق تامین منابع در حوزه کشاورزی جبران کرد، افزود: صندوق بیمه به واحدهایی که در سال گذشته بیمه بوده اند و از خشکسالی خسارت دیده اند 118 میلیارد تومان غرامت پرداخت کرده است.

او اظهار کرد: استان فارس مرحله اول از اعتبارات مصوب خشکسالی دولت در حوزه عمرانی که حدود ۱۵ میلیارد تومان است را دریافت کرده که برای پروژه های عمرانی در حوزه آب و خاک هزینه می شود؛ این اعتبار تا بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان سهم استان فارس است.

به گفته وی؛ برای امهال بدهی بدهکاران سیستم بانکی خسارت دیده از خشکسالی 143 میلیارد تومان و 200 میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی در استان فارس تخصیص می یابد که دستورالعمل آن توسط بانک مرکزی تنظیم و ابلاغ می شود.

صبوری پور به دیگر مخاطره بخش کشاورزی، سیل نیز پرداخت و ابراز کرد: این رویداد 12 شهرستان استان فارس را درگیر کرد و بالغ بر 1145 میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت؛ ما منتظر هستیم دستورالعمل بانک مرکزی برای تسهیلات و امهال سود بدهکاران بانکی ابلاغ شود تا از آن استفاده کنیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به حوزه فضای کسب و کار بخش کشاورزی نیز گریزی زد و بیان کرد: از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۳۸۷ مجوز تاسیس در حوزه های مختلف صادر شده است؛ پیش بینی می شود سرمایه گذاری ۱۹۵۸ میلیارد تومانی و اشتغالزایی۲۳۸۷ نفری در این خصوص محقق شود.

به گفته او؛ در طول ده ماهه ابتدای سال جاری ۱۹۳ پروانه بهره‌برداری در حوزه‌های مختلف صادر شده است که ۶۶۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری این واحد ها بوده و ۹۰۶ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی از پرداخت بیش از ۵۲۳۲ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک ها و هم از محل تسهیلات ارزان قیمت که از طریق سازمان و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها به سیستم بانکی معرفی می شود خبر داد.

صبوری پور با اشاره به اینکه 230 واحد راکد و نیمه فعال از ابتدای سال در کارگروه رفع موانع تولید پیگیری و بررسی شده است، گفت: ۱۲۳ واحد از این واحد های راکد مجددا به چرخه تولید برگشته و فعال شده اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید