Iranian Agriculture News Agency

آغاز طرح تعادل دام و مرتع با سرشماری دام در مراتع قشلاقی شهرستان آرادان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان از آغاز طرح تعادل دام و مرتع با سرشماری دام در مراتع قشلاقی این شهرستان خبر داد.

 آغاز طرح تعادل دام و مرتع با سرشماری دام در مراتع قشلاقی شهرستان آرادان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمد معین رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان اظهار کرد: مراتع قشلاقی شهرستان آرادان دارای مساحت  ۸۱ هزار ۶۳۵ هکتار است.

وی گفت: تعداد بهره‌برداران مراتع  شهرستان حدود 510 نفر بوده و تعداد دام مجازی که می تواند در فصل چرایی از مراتع  ییلاقی و قشلاقی و میانبند استفاده کنند ۴۷ هزارو ۷۷۰ راس دام است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان اضافه کرد: هدف از این طرح حفاظت از مراتع و عرصه‌های طبیعی و توسعه پایدار و اجرای پروژه‌های تعادل دام و مرتع است که در دو مرحله زمانی بهره‌برداری از مراتع در زمان ییلاق و قشلاق انجام می‌شود.

معین گفت: در راستای تحقق اهداف طرح تعادل دام و مرتع از ورود زودتر از فصل چرای دام در مراتع شهرستان جلوگیری می‌شود تا بتوان گامی مؤثر در راستای جلوگیری از تخریب و نابودی مراتع در سطح این شهرستان برداریم.

وی افزود: ورود دام بدون پروانه چرا و بیش از ظرفیت مندرج در پروانه جلوگیری و با افراد خاطی طبق قوانین برخورد می‌شود بنابراین رعایت زمان ورود و خروج ،ظرفیت دام با مرتع، اجرای عملیات احیایی و اصلاحی در مرتع ضروری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان افزود: با توجه به مشخص بودن ظرفیت مراتع تعیین شده براساس پوشش گیاهی، برخی از دامداران ناآگاهانه اقدام به ورود دام مازاد بر ظرفیت به مراتع می‌کنند که این کار در نهایت سبب لگدکوبی و از بین رفتن بقایای گیاهی و در نهایت تخریب مراتع  می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید