Iranian Agriculture News Agency

رونمایی از هفت رقم زراعی جدید در موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه

با برگزاری مراسمی از هفت رقم جدید موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه رونمایی گردید.

رونمایی از هفت رقم زراعی جدید در موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مراسم با شکوهی با حضور آیت الله پورمحمدی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان ویژه مراغه،  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، معاونت فرمانداری ویژه و تعدادی از مسولین شهرستانی، اعضای هیات علمی، محققین و کارکنان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه برگزار شد.

 رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در ابتدای این مراسم ضمن تبریک دهه فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای جدید موسسه ارائه نمود.

خشنود علیزاده با بیان نفوذ بالای 60 درصدی ارقام جدید موسسه با توجه به آمار بخش اجرا، به نقش مهم یافته‌های جدید موسسه در تامین امنیت غذایی کشور اشاره نمود و در خصوص طرح جهش تولید در دیمزارها اظهار نمود: موسسه در پشتیبانی فنی و تامین هسته های بذری در جهش تولید همکاری فعال و نزدیکی با معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی بعنوان مجری طرح و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بعنوان پشتیبان اعتباری طرح داشته است

وی ضمن قدردانی از زحمات تمام همکاران در ستاد و مراکز همکار، با اشاره بر لزوم گسترش ارتباطات با سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور بر رشد و بالندگی موسسه بعنوان کانون تحقیقات دیم کشور با استفاده از توانمندی‌های داخلی و استفاده از ظرفیت‌های خارج از مجموعه و بویژه بخش خصوصی تاکید نمود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه در این مراسم از هفت رقم زراعی جدید در موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه رونمایی می شود گفت: برای معرفی این ارقام ۱۰ تا ۱۴ سال کار تحقیقاتی انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه این ارقام در مقایسه با ارقام موجود در کشور برتری عملکرد دارند اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در ایستگاه‌ها و مزارع ۱۶ استان کشور در حال اجرا است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه تاکنون توسط این موسسه ۸۷ رقم جدید معرفی و بذر این محصولات در اختیار بهره‌برداران قرارگرفته است گفت:، گندم، جو، نخود، عدس و دانه‌های روغنی ازجمله ارقام معرفی‌شده این موسسه است.

آیت‌الله پورمحمدی نیز با تقدیر از اقدامات شاخص و اثربخشی موسسه دیم در سطح ملی و منطقه‌ای، ضمن تاکید بر استفاده از روشهای نوین و تجمیع اراضی کشاورزی، پیشنهادهای مهمی درخصوص افزایش و تقویت تولید گندم و محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی استان ارائه نمود.

امام ‌جمعه مراغه به استفاده از روشهای نوین آبیاری در اراضی کشاورزی تاکید کرد و افزود: تجمیع اراضی کشاورزی برای افزایش تولید و جلوگیری از وابستگی به واردات ضروری است.

وی اضافه کرد: با تقسیم اراضی و کوچک شدن زمینهای کشاورزی تولید در آینده دچار مشکل خواهد شد.

امام‌جمعه مراغه در ادامه گفت: تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم موجب افزایش تولید این محصول اساسی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این مراسم به نقش مهم موسسه تحقیقات دیم در امنیت غذایی اشاره نمود و افزایش تولید را از دستاوردهای مهم موسسه با توجه به تغییر اقلیم دانست و از تلاشهای موسسه بویژه در معرفی ارقام محصولات جایگزین آیش برای دیمزارهای استان قدردانی نمود.

 اکبر فتحی با بیان اینکه ارقام معرفی‌شده در مقایسه با بذر‌های محلی ، ۲ تا ۳ برابر برتری عملکرد دارند افزود: ایجاد امنیت غذایی، افزایش تولید، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش واردات گندم از دستاورد‌های موسسه و محققان در معرفی ارقام جدید است.

در ادامه مراسم از خانواده شهید خرسندی، همکاران فعال در گروه فرهنگی و تعدادی از فرزندان شرکت کننده در ترسیم نقاشی با عنوان "ایران قوی" با اهدای لوح تجلیل بعمل آمد.

در خاتمه این مراسم از هفت رقم جدید موسسه، رونمایی استانی گردید.

 

 

حجم ویدیو: 8.26M | مدت زمان ویدیو: 00:00:20
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید