Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در شورای اداری شهرستان رودسر:

اختصاص یک هزار و 637 میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی استان گیلان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این سفر یک هزار و 637 میلیارد تومان در تمام زیربخش های کشاورزی را مدنظر قرار داده ایم.

اختصاص یک هزار و 637 میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی استان گیلان

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به استان گیلان، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده دولت در سفر ریاست جمهوری به استان گیلان، به شهرستان رودسر سفر کرده است، در جلسه شورای اداری این شهرستان اظهار کرد: استان گیلان ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه تولید چای و گل و گیاهان زینتی دارد و یکی از مهمترین قطب های کشاورزی کشور و از محورهای اصلی امنیت غذایی در ایران است.

وی افزود: در 10 استانی که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان استان های برگزیده و با اهمیت در حوزه کشاورزی دارد، استان های شمالی به خصوص گیلان اهمیت بسیار بالایی دارند، بنابراین باید تمرکز ویژه ای بر کشاورزی این استان داشته باشیم که از محورهای مهم امنیت غذایی برای کشور محسوب می شود.

ساداتی نژاد با اشاره به ظرفیت های استان گیلان در تولیدات باغبانی، عنوان کرد: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این استان کار بسیار زیادی دارد؛ از درخت و درختچه های زینتی و زیتون تا مرکبات و کیوی که مدتی است با آن درگیر هستیم؛ روز گذشته وبیناری را برای حل مشکل صادرات کیوی با هند داشتیم و امیدواریم تا روز شنبه مذاکرات به نتیجه برسد و پس از 24 ساعت مشکل صادرات کیوی به هند برطرف شود.

وی افزود: با سفری که وزیر امور خارجه به هند داشته امیدواریم تا هفته آینده مشکلات صادراتی با هند برطرف شود.

ساداتی نژاد تاکید کرد: ما هیچ محدودیتی برای اعطای تسهیلات تولید گل و گیاه زینتی نداریم و در خصوص پایانه و صادرات به عراق هم مشکلات قرنطینه ای به زودی در کارگروه مربوطه مرتفع خواهد شد.

وی افزود: از هفته گذشته قرارگاه دیپلماسی غذایی برای رفع مشکلات صادرات و مشکلات قرنطینه ای و حفظ نباتات راه اندازی کرده ایم و هر هفته در روزهای چهارشنبه به صورت مداوم برگزار خواهد شد تا این مشکلات برطرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: سفر گیلان هیئت دولت، سفر خوبی در حوزه کشاورزی است و در این سفر یک هزار و 637 میلیارد تومان در تمام زیربخش های کشاورزی را مدنظر قرار داده ایم.

مقام عالی وزارت گفت: مشکلاتی در بخش مربوط به چای سنواتی بود که در جلسه ای که با مدیرعامل سازمان تعاون روستایی خواهیم داشت این مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

وی با بیان این که یکی از موضوعات مهمی که ما در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می کنیم خودکفایی در برنج است، افزود: در حال حاضر یک میلیون تن برنج به کشور وارد می شود و با ظرفیت هایی که در کشور داریم نباید این واردات انجام شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: با طرحی که در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان شروع شده و با افزایش دوره کشت، به آب جدید نیازمند نیستیم و به راحتی می توانیم با آب سبز یک میلیون تن تولید برنج داشته باشیم و البته نیاز به زه کشی دارد که برای این کار قراردادی را با قرارگاه سازندگی منعقد کرده ایم تا از محل تهاتر نفت، تقریبا 3 میلیارد دلار(90 تا 100 هزار میلیارد تومان) مورد نیاز را تامین و طی مدت 5 سال این عملیات را اجرا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این سفر هم 700 میلیارد تومان به این طرح در استان گیلان اختصاص یافته است.

وی در رابطه با استخرهای ذخیره آب برای شبکه های آبیاری و زه کشی و به سازی آب بندان ها گفت: در این سفر 315 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز شبکه های آبیاری و زه کشی و به سازی آب بندان ها اختصاص خواهد یافت.

ساداتی نژاد در رابطه با اعتبارات چای گفت: ظرفیت های خوبی برای تولید چای در این منطقه وجود دارد و برای نوسازی و جوان سازی باغات چای ۷۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای اولین بار، برای نهال چای 2 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری اختصاص داده شده است، ما در ایران نگاه ویژه و تاریخی به تولید چای داریم و چای در کشور ما یک سازمان مستقل دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دلیل ظرفیت های خوبی که در زمینه کیوی و فندق در این استان وجود دارد، 10 میلیارد تومان برای تاسیس ایستگاه تحقیقاتی اختصاص خواهیم داد، همچنین برای رفع مشکل قرنطینه در این استان که دچار ضعف بوده و مشکلات صادراتی در اوراسیا به وجود آورده است، تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: 15 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز سه پست قرنطینه در این استان در نظر گرفته شده است و نیز 2 میلیاردتومان اعتبار برای مبارزه با آفات مرکبات در استان گیلان در نظر گرفته خواهد شد.

ساداتی نژاد گفت: 50 میلیارد تومان برای تجهیز مزارع پرورش ماهی، 10 میلیارد تومان برای تجهیز یگان حفاظت جنگل و 30 میلیارد تومان هم برای حفظ و نگهداری جنگل ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که 40 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت های بخش کشاورزی و شهرک های کشاورزی و آبخیزداری اختصاص داده شده است، ادامه داد: برای توسعه باغات مرکبات در استان هم 50 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است و 150 میلیارد تومان اعتبار برای دو ایستگاه پمپاژ در دو منطقه این استان در نظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با ابراز امیدواری از خدمت به کشاورزانی که برای این کشور تولید قدرت و امنیت غذایی می کنند، گفت: تولید غذا، امنیت غذایی و تولید قدرت برای کشور به ارمغان می آورد و بسیار حائز اهمیت است، کشاورز تولید کننده است و بخش های کشاورزی بنگاه تولیدی محسوب می شوندو کشاورزی یک صنعت محصوب می شود.

وی افزود: در سال های اخیر، در بنگاه های صنعتی 700 میلیارد دلار هزینه شده است اما بیشترین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی 4 درصد در سال بوده است، بنابراین امیدواریم با نگاه ویژه ریاست جمهوری به بخش کشاورزی شاهد اتفاقات خوبی در این صنعت باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید