Iranian Agriculture News Agency

از بهمن ماه انجام می شود؛

راه اندازی سامانه سماک برای تسریع در صادرات محصولات کشاورزی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سامانه سماک را از بهمن ماه راه اندازی می کنیم که به سامانه لیمز وزارت بهداشت متصل است و با آزمایش هایی که انجام می‌شود و با اطلاعات بسترها صادرات انجام خواهد شد.

راه اندازی سامانه سماک برای تسریع در صادرات محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران که در محل مجتمع نمایشگاه دائمی بوستان گفتگو برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما در استراتژیک ترین بخش منطقه خاورمیانه قرار گرفته و کشورهای منطقه به محصولات کشاورزی ما نیاز دارند.

وی افزود: جمعیت دنیا به بیش از ۸ میلیارد نفر رسیده و نیاز به غذای سالم، کافی و در دسترس بسیار احساس می شود.

علائی مقدم خاطرنشان کرد: امنیت غذایی و ارتقای آن بسیار حائز اهمیت است و از امنیت دفاعی بالاتر است؛ 2.5 میلیارد نفر از مردم جهان دچار سوءتغذیه هستند و با محدودیت منابع آب و خشکسالی، تغییرات اقلیم و گرم شدن کره زمین به سمت کمبود غذا در جهان پیش می رویم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد: ما به عنوان خدمت‌رسان کشاورزان باید در کنار هم و در یک سنگر تلاش کنیم.

وی با انتقاد از ناتوانی انتقال دانش به کشاورزان و بهره برداران گفت: انتقال دانش کشاورزی توسط مروجین به کشاورزان به دلیل خرده مالک بودن و سن بالای کشاورزان از طریق مجله، دانشنامه و مقاله امکان‌پذیر نیست.

علائی مقدم افزود: تنها 0.8 درصد از کشاورزان تحصیلات آکادمیک لیسانس و فوق لیسانس دارند و انتقال یافته های تحقیقاتی با این شرایط سخت است..

وی با اشاره به مصرف سالانه ۳۵ هزار تن سم در کشور گفت: سرانه مصرف سم در ایران 400 گرم و میانگین سرانه مصرف در دنیا چهار برابر ما است؛ در ژاپن ۱۸، در چین ۱۷ و در اروپا ۱۲ کیلوگرم سم در سال مصرف می شود.

علائی مقدم با تاکید بر لزوم تقویت آموزش و ترویج و ارتقاء سطح مهارت و دانش بهره برداران، اظهار داشت: ۷۱ درصد تاثیر گذاری سم به نحوه مصرف باز می گردد و اگر عدم انطباق دیده شود به دلیل پایین بودن مهارت بهره‌برداران است لذا باید آموزش و ترویج و انتقال دانش ارتقا داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ۸۴۰ کلینیک گیاهپزشکی و ۸۵۰۰ فروشگاه سم فروشی داریم و کاملاً کالا در دسترس است اما گیاه پزشک نمی تواند در مزرعه برای محصول کشاورز نسخه بنویسد و باید کیلومترها راه طی شود تا در دفتر گیاهپزشکی این بررسی و تجویز راه حل برای بهبود وضعیت گیاه انجام شود و این شرایط اصلاً مطلوب نیست.

وی افزود: ۵۲ وظیفه بر اساس قانون افزایش بهره وری به نظام مهندسی واگذار شده است که این اقدام بسیار خوبی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با کشاورزی قراردادی گفت: کشاورزی قراردادی به تامین مایحتاج داخل و کشورهای هدف کمک می‌کند و برنامه‌ریزی برای میزان نیاز کشورهای دیگر را به دنبال خواهد داشت.

علائی مقدم ادامه داد: در سال جاری 6 میلیون تن صادرات سبزی و صیفی و سبزیجات برگی را داشته‌ایم که رشد صادرات در این بخش را رقم زده است، کیفیت سموم را باید افزایش دهیم و باید نظارت بر سموم وارداتی و تولیدی به صورت شبکه ای انجام شود.

برگه آنالیز شرط صدور برگه سلامت

علائی مقدم با اشاره به این که دو استراتژی را برای محصولاتی که در سردخانه ها منتظر صادرات هستند در نظر گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: در هفته گذشته جلسه‌ای داشتیم و مقرر شد برگه آنالیز شرط صدور برگه سلامت حفظ نباتات باشد.

وی افزود: سامانه سماک را از بهمن ماه راه اندازی می کنیم که به سامانه لیمز وزارت بهداشت متصل است و با آزمایش هایی که انجام می‌شود و با اطلاعات بسترها صادرات انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با صادرات محصولات به روسیه و محدودیت‌های صادراتی تصریح کرد: امروز با طرف روسی توافق شد که در زمان تعیین شده از مزارع و گلخانه های ما بازدید کنند و صادرات از سر گرفته شود.

وی افزود: روسیه ۲۶ کشور را در زمینه صادرات محدود کرده است که ترکیه و چین هم از این کشورها هستند بنابراین محدودیت کشور ما در صادرات به روسیه موضوع بسیار حائز اهمیتی نخواهد بود اما مانور بسیاری در این زمینه توسط برخی رسانه ها داده شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید