Iranian Agriculture News Agency

درنشست قرارگاه امنیت غذایی استان البرز:

توسعه کشت های گلخانه ای، نیازمند مساعدت و نگاه ویژه است

در چهلمین نشست قرارگاه امنیت غذایی استان البرز بر همراهی و مساعدت همه دستگاه های خدمات رسان برای توسعه کشت های گلخانه ای تأکید شد.

توسعه کشت های گلخانه ای، نیازمند مساعدت و نگاه ویژه است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، چهلمین نشست قرارگاه امنیت غذایی استان البرز با موضوع جمع بندی مسائل و موانع توسعه کشت های گلخانه‌ای با حضور دبیر قرارگاه، معاونین سازمان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و جمعی از مدیران ستادی و شهرستان ها در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

 دبیر قرارگاه امنیت غذایی استان البرز با اشاره به دستور جلسه، از موافقت استاندار محترم با راه اندازی ستاد توسعه کشت های گلخانه‌ای استان، پیگیری صدور احکام اعضای ستاد و برنامه ریزی برای برگزاری منظم جلسات خبر داد.

روشن نژاد با ابراز خرسندی از رویکرد استاندار محترم در خصوص موضوع امنیت غذایی به ویژه توسعه کشت­ گلخانه ­ای در استان افزود:  فرصت خوبی است که موانع و مسائل برون بخشی پیش رو در این حوزه با استفاده از ظرفیت های ستاد توسعه ی کشت های گلخانه ای استان و با حضور دستگاه های خدمات رسان حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌هایی که توسط معاونت محترم تولیدات گیاهی صورت گرفته است، فهرستی از مسائل و محدودیت ها احصاء شده که پس از جمع بندی در قرارگاه امنیت غذایی استان، در ستاد توسعه گلخانه ها مطرح خواهد شد، از مدیران شهرستانها خواست فهرست مسائل و مشکلات توسعه گلخانه ها در حوزه کاری خود را به منظور طرح در اولین جلسه ستاد استان به قرارگاه اعلام نمایند.

محمد تاج الدینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی نیز با اشاره به اقداماتی که در حوزه استعدادیابی، جذب سرمایه گذار و صدور پروانه در استان صورت گرفته است افزود: با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها، گام های اولیه برداشته شده و تاکنون بالغ بر ۷۰۰ هکتار پروانه گلخانه در استان صادر شده است.

تاج الدینی با بیان اینکه مسئله اصلی، مراحل بعد از صدور پروانه تأسیس است؛ تصریح کرد: با بررسی‌هایی که به‌صورت نمونه‌ای انجام شده بخشی از پروانه ها مربوط به شهرک‌های گلخانه‌ای و بخشی مربوط به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی خاطرنشان کرد: اخذ انشعابات گاز، برق و آب برای واحدهای گلخانه ای موضوعاتی است که در سطح ستادهای شهرستانی قابل حل است و صرفاً مواردی که لازم به طرح در ستاد استانی است با حضور استاندار محترم مطرح و رفع مشکل شود.

محمدرضا میرزایی، مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان البرز در ادامه با اشاره به مأموریت این شرکت برای ایجاد شهرک های کشاورزی و بویژه توسعه شهرک های گلخانه­ای در استان، تصریح کرد: برای سه نقطه دولتی و سیزده شهرک خصوصی مجوز تأسیس صادر شده و تا کنون  بالغ بر  450 هکتار امکان سنجی، مکان یابی و استعدادیابی شده است.

وی افزود: شرکت شهرک ها در بخش دولتی و خصوصی مأموریت دارد کار را پیگیری کند که در بخش دولتی تأسیسات و سازه ها آماده است و متقاضیانی که کار نکرده اند به منظور خلع ید معرفی شده اند.

میرزایی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی همیشه نیازمند کمک و نگاه ویژه است افزود: در حوزه شرکت شهرکهای کشاورزی در تلاش هستیم موارد موجود را به نحو مطلوب به نتیجه برسانیم که با توجه به افزایش هزینه ها، اتمام ساخت واحدها و رسیدن به مرحله بهره برداری نیاز به خط اعتباری ویژه با سود کمتر و زمان بازپرداخت بیشتر دارد که دسترسی متقاضیان به تسهیلات برای ساخت گلخانه تسهیل شود.

علاوه بر تسهیلات بانکی گران‌قیمت، مشکل تأمین وثایق برای دریافت تسهیلات، تعرفه های بالای اخذ عوارض شهرداری ها، مشکلات مربوط به روند تخصیص و توزیع سوخت و طولانی شدن گردش کار پاسخ به استعلام در  ادارات خدمات رسان از دیگر مسائلی بود که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید