Iranian Agriculture News Agency

600 هکتار سیر در بابل کشت شد

مدیر جهاد کشاورزی بابل از کشت سیر بعد از برداشت برنج در 600 هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

600 هکتار سیر در بابل کشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، محسن علی گل زاده با اشاره به کشت هرساله سیر در اراضی زراعی شهرستان بابل، گفت: امسال 600 هکتار مزارع این شهرستان بعد از برداشت برنج به کشت سیر اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل افزود: اگرچه کشت و کار سیر آسان به نظر می رسد اما باید توجه داشت کاشت علمی سیر باعث افزایش عملکرد کمی و کیفی آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیر را به دو روش کرتی و جوی پشته می کارند، تصریح کرد: برای تهیه بستر کاشت باید ابتدا زمین را متناسب با نوع آن با استفاده از شخم، دیسک و ماله کاملاً نرم و مسطح و در مناطق خشک نسبت به نوع آبیاری که پشته بندی یا کرت بندی است آن را آماده کرد.

علی گل زاده یادآور شد: بهترین روش برای کاشت سیر، روش جوی پشته است که ابتدا سیرچه را از پیاز سیر جدا کرده، سیرچه های خیلی ریز برای کاشت مناسب نیستند و باید از سیرچه متوسط برای کاشت استفاده کرد، فاصلۀ خطوط کشت در حدود 25 تا 30 سانتیمتر و فاصلۀ هر سیرچه از یکدیگر ۷ تا ۱۰ سانتیمتر و عمق مناسب سیر 3 تا 5 سانتیمتر است، سیرچه طوری در خاک قرار داده شود که نوک سیر به سمت بالا و انتهای سیرچه به سمت پایین قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قابلیت جذب عناصر غذایی وابستگی زیادی به PH خاک دارد و بهترین PH برای رشد سیر 6.5 تا 7 است، افزود: اگر PH خاک کم یا زیاد باشد رشد و نمو گیاه را دچار مشکل می کند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی بابل، استفاده از بذر مناسب برای کاشت سیر در افزایش کیفیت محصول از اهمیت بالایی برخوردار است، برای کاشت بذر، کشاورزان می توانند بخشی از سیر تولیدی خود را برای کاشت سال آینده نگهداری  کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید