Iranian Agriculture News Agency

کارآفرینی بانوی دارابی با کشت زعفران

مرضیه خسروی از آن دسته بانوان فعال و موفقی است که با کشت زعفران، نقش بسیار پررنگی در زمینه رشد اقتصادی خانواده و ترویج کشت این گیاه به روش ایروپونیک در شهرستان داراب دارد.

کارآفرینی بانوی دارابی با کشت زعفران

به گزارش خبرنگار ایانا از استان فارس، مرضیه خسروی 56 سال سن دارد و دارای مدرک کارشناسی حقوق، تکنسین دارو و پرورش زعفران و انواع گیاهان دارویی است که در ادامه از فعالیت خود سخن می گوید.

فعالیت کارآفرینی را از چه سالی به صورت حرفه ای آغاز کردید ؟

در سال 98 کاشت زعفران را به صورت حرفه ای و در سطح 200 متر مربع به روش ایروپونیک در روستای اسلام آباد آغاز کردم و در کنار آن آموزش خیاطی، آشپزی و صنایع دستی ( بافت گلیم و تابلو فرش) نیز دارم.

هدف شما از کاشت زعفران چیست؟

من با این هدف مشغول به کاشت زعفران شدم که برای خودم اشتغال و درآمدزایی نمایم و به دیگر بانوان بگویم که در فضای کوچک می توانند برای خود اشتغال ایجاد کند.

چه میزان میزان سود از کاشت زعفران می توان کسب کرد؟

کاشت زعفران چند ساله است، در سال اول خرید و کشت پیاز آن هزینه بیشتری دارد و سال های بعد هزینه چندانی ندارد و اگر پیاز با کیفیت انتخاب شود از هر متر مربع حدود 15 گرم زعفران تولید می شود که در آمد قابل توجهی دارد.

چه اقداماتی به منظور توسعه و پیشرفت کار خود داشتید؟

در سال اول، پیازهای مورد نیاز خود را از مشهد تهیه و سپس اقدام به کشت این محصول در سالن پرورش نمودم که برای من سخت بود و در این چند سال برای توسعه کشت زعفران به این روش، کارگاه های آموزشی با همکاری جهاد دانشگاهی، کمیته امداد، بهزیستی و نهضت سواد آموزی شهرستان داراب برگزار کردم.

در سال جاری برای دریافت گواهی محصول سالم به دفتر محیط زیست و سلامت غذا مدیریت جهاد کشاورزی داراب مراجعه کردم و با هماهنگی صورت گرفته، نماینده شرکت بازرسی گیتی افروز پردیس از محصول من نمونه برداری و به آزمایشگاه تشخیص باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین ارسال شد تا بتوانم گواهی سلامت محصول زعفران دریافت کنم.

در حال حاضر چه ایده ای برای ادامه کار دارید؟

در سال جاری با تولید 2.5 کیلو گرم زعفران و ارسال نمونه هایی از این محصول به کشور آلمان، امارات و دبی به دنبال بازاریابی و صادرات زعفران هستم.

آیا شکست خورده اید؟ چگونه با مشکلات روبرو می شوید؟

کار کردن در زمینه کشاورزی، از تهیه پیازهای زعفران گرفته تا کشت آن در سالن های پرورش، تغذیه و انتقال پیازها بعد از برداشت به زمین کشاورزی دشواری های خاص خود را دارد، اما هیچکدام از این موارد نتوانست مانع پیشرفت من شود و هیچگاه دلسرد نشدم، بلکه با تلاش و پیگیری کار خود را ادامه دادم.

چه انتظاری از نهادهای دولتی دارید؟

اگر از طرف جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای دولتی حمایت شوم، با توجه به آب و هوای مناسب شهرستان می توانم زعفرانی بسیار مرغوب و با کیفیت تولید کنم.

چه پیام و سخنی برای کارآفرینان علاقمند به زعفران کاری دارید؟

به این افراد امیدواری میدهم که اگر با توکل بر خدا مشغول به این کار شوند می توانند برای خود درآمد زایی کنند، مخصوصا اگر خودشان زمین کشاورزی داشته باشند. ضمنا توصیه می کنم که حتما قبل از کاشت، در دوره های پرورش زعفران شرکت نمایند و در مورد کشت و کار آن اطلاعاتی کسب نمایند.

برای چند نفر ایجاد اشتغال نموده اید؟

با کاشت زعفران توانسته ام برای 10 نفر از بانوان به صورت مستقیم و 20 نفر دیگر هم به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کنم.

مشکل اصلی شما در این زمینه چیست؟

بزرگترین مشکل من در زمینه کشت زعفران نداشتن زمین کشاورزی است چون در کشت ایروپونیک بعد از برداشت محصول در سالن پرورش باید پیازهای زعفران را به زمین منتقل کرد تا برای کشت سال بعد آماده شوند؛ در حال حاضر برای این کار زمین اجاره می کنم که برای من هزینه بر است.

کلام آخر: از خداوند در درجه اول، تشکر می کنم که همیشه و در همه حال همراه من است و همچنین از فرزندان عزیزم بسیار سپاسگزارم که در این کار یاریگر من بودند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید