Iranian Agriculture News Agency

روناس در مرودشت به مرحله برداشت رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت گیاه روناس برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

روناس در مرودشت به مرحله برداشت رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاووس همتی با بیان اینکه روناس گیاهی چند ساله است،گفت: این گیاه در بهار سال گذشته کشت شده است و پس از گذشت یک و نیم سال به مرحله برداشت رسیده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه از 1.5 تا چهار سال پس از کشت می توان این گیاه  را برداشت کرد، تصریح کرد: هر چه مدت زمان بیشتری از کشت گذشته باشد عملکرد بهتری دارد.

همتی با بیان اینکه روناس مناسب کشت در آب و خاک شور است، افزود: در حال حاظر آبیاری این گیاه با شوری آب 13 هزار دسی زیمنس بر متر انجام می شود.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه روناس نه تنها مقاوم به شوری است بلکه برای افزیش کیفیت رنگ به شوری نیاز دارد و هر چه شوری بیشتر باشد قابلیت رنگ دهی بهتر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه روناس قابلیت برداشت علوفه، بذر و ریشه را همزمان دارد، ابراز کرد: ریشه، محصول اصلی روناس است که فقط یکبار امکان برداشت دارد در حالی که علوفه و بذر را هر سال می توان برداشت کرد.

همتی با اذعان بر اینکه هزاران هکتار از راضی کشاورزی این شهرستان به دیل خشکسالی قابلیت کشت این گیاه را دارد، گفت: در شرایط کنونی در اراضی که امکان کشت گندم، جو، یونجه و سایر محصولات شیرین در اراضی مذکور وجود ندارد با کشت این گیاه به عملکرد و درآمدی بالاتر از کشت محصولات آب شیرین فراهم است.

وی؛ امکان کشت در شرایط شوری، تولید همزمان علوفه، بذر و ریشه استفاده صنعتی و رنگرزی و  دارویی مصرف کم آب اشتغالزایی موقت برای کارگران در روستاها را از مزایای کشت روناس عنوان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید