Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

سطح زیر کشت گندم کردستان 594 هزار هکتار است

صبح امروز سه شنبه 21 دی ماه 1400 راس ساعت شش و نیم صبح ، مقام عالی وزارت دستور تشکیل جلسه قرارگاه امنیت غذایی با موضوع گزارش فعالیتهای کشت قراردادی گندم را داد و روسای سازمانهای جهاد کشاورزی بصورت وبینار، گزارش اهم فعالیتهای خود را ارایه دادند.

سطح زیر کشت گندم کردستان 594 هزار هکتار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، یکی از برنامه های محوری وزارت  به منظور افزایش بهره وری آب و خاک ، تولید با برنامه، ایجاد ثبات و پایداری در تولید گندم  و الگوی کشت می باشد که کشت قراردادی راهکار مناسبی برای ان است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: کشت محصولات پاییزه را با همت سازمانهای جهاد کشاورزی پشت سر گذاشته ایم.

مهاجر  توصیه نمود  کود سرک، سم پاشی بر علیه بیماریها و آفات احتمالی، مبارزه با سن گندم ، ملخ و کلیه عوامل طبیعی خسارت زا  و توجه به زراعت کشور بویژه در محصولات  کلزا،گندم ، جو،گلرنگ و کاملینا در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه پس از ارایه گزارش روسای سازمانهای جهاد کشاورزی 10 استان کشور، رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به میزان بارشها  اظهار داشت : بارندگی در سال زراعی جاری 99.8 دهم میلیمتر بوده که نسبت به بلند مدت38.5 درصد و نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش داشته است .

سپری با اشاره به این که صد درصد مزارع کردستان به سطح سبز رسیده افزود :  بیش از 80 درصد مزارع درمرحله دو برگی است .

وی سطح زیر کشت گندم کردستان را 594 هزار هکتار عنوان نمود  و اظهار داشت بالغ بر 94.5 درصد آن گندم دیم می باشد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: تا به  امروز 16 هزار و دویست و سی و هفت هکتار قرارداد در طرح کشت قراردادی گندم  در 7 شهرستان به تعداد 538 نفر منعقد شده است .

سپری با اشاره به اینکه  امسال سال طلائی بیمه محصولات کشاورزی بود افزود : بیش از 240 هزار هکتار تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

سپری ضمن ارایه پیشنهاد در زمینه استفاده از کود کلرور پتاسیم به عنوان کود سرک  جهت رشد و باردهی گندم و کود میکس ان پی کا 202020 به عنوان محلول پاشی می تواند شرایط خوبی برای رشد محصول  را فراهم آورد .

وی تصریح کرد برای کنترل عوامل خسارت زا، سموم حشره کش و علف کش  در کشت قراردادی در دستور کار قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی درادامه اظهار داشت در طرح جهش تولید،  480 هزار هکتار  به کردستان ابلاغ شده که اکنون 400 هزار هکتار کشت شده است.

سپری در ادامه با اشاره به اینکه 35 نفر از نیروهای بسیج جهت همراهی با بازرسین  قرارگاه امنیت غذایی  آموزش دیده اند  سازماندهی نیروهای بسیج ، صمت و نیروهای سازمان را خواستار شد.

سپری ضمن تشکر از زحمات وافر معاونت پشتیبانی امور دام  جهت  افزایش ذخیره سردخانه های سطح استان،  خرید مرغ و منجمد سازی آن با توجه به نزدیک شدن به ایام  پیک مصرف با توجه به کشتار روزانه بالغ بر 200 تن در استان را خواستار و اظهار داشت : خرید از تولید مازاد صورت میگیرد و این تسریع در خرید نباید کمبود روزانه مرغ را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید