Iranian Agriculture News Agency

نیاز خراسان جنوبی به کار جهادی و شبانه‌روزی

استاندار خراسان جنوبی گفت: رفع مشکلات بخش کشاورزی استان به برنامه‌ریزی عملیاتی جامع نیاز دارد که باید به‌صورت جهادی و انقلابی پیگیری شود

نیاز خراسان جنوبی به کار جهادی و شبانه‌روزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز (شنبه 11 دی) در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد گفت: لازمه تحول و پیشرفت در استان این است که مدیران به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی کار کنند و برای رفع مشکلات حوزه کاری خود برنامه عملیاتی داشته باشند.

جواد قناعت افزود: رفع مشکلات بخش کشاورزی استان به برنامه‌ریزی عملیاتی جامع نیاز دارد که باید به‌صورت جهادی و انقلابی پیگیری شود.

وی گفت: رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی مکلف است برای رفع مشکلات کشاورزان استان، برنامه عملیاتی جامع را ارائه دهد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: انتظار داریم مدیر جدید جهاد کشاورزی که از خانواده این مجموعه، چهره‌ دانشگاهی و مدیر عملیاتی است نسخه‌ جدید برای مشکلات بخش کشاورزی استان ارائه دهد.

وی افزود: همچنین باید برای فعال شدن واحدهای تحقیقاتی بخش کشاورزی، جلوگیری از خام‌فروشی و رونق صادرات محصولات کشاورزی استان برنامه‌‎ جامع ارائه شود و منتظر نباشید از مرکز برای شما برنامه‌ریزی کنند.

قناعت تاکید کرد: اگر قرار است استان خراسان جنوبی متحول شود ما و شما باید برنامه دهیم نه اینکه منتظر تهران باشیم، پس دنبال مقصر جای دیگری نگردید.

وی گفت: اگر استانی پیشرفت کرده مدیران آن به‌روز و جهادی بوده‌اند و کار کردند، شب و روز نمی‌شناختند و از جان مایه می‌گذاشتند و اگر به روزمرگی بیفتیم تحولی رخ نخواهد داد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مرکز به ما منابع و مجوز داده و موانع را از پیش روی ما برمی‌دارند ولی کسانی که باید از ظرفیت‌های استان استفاده کرده و تحول‌آفرینی کنند ما هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه جامع باید افق پیش‌روی کشاورزان را روشن کند گفت: یک نسخه جدید برای مشکلات بخش کشاورزی استان باید ارائه شود زیرا در شان مردم عزیز و فهیم استان مشکلاتی از قبیل خام‌فروشی محصولات نیست.

قناعت با بیان اینکه جهاد کشاورزی مجموعه‌ تاثیرگذار در معیشت مردم است افزود: این سازمان عریض و طویل با عِدّه و عُدّه فراوان است پس باید بجنبید تا عقب نیفتید چون استان‌های دیگر در حال تحول و پیشرفت هستند.

وی با تاکید بر اینکه شیوه سنتی و روزمرگی قابل پذیرش نیست افزود: حرکت جدید و تحول نیاز است و دنبال ساعت اداری نباشید.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شعار محرومیت‌زدایی دولت سیزدهم گفت: اگر در مدت چهار سال اتفاق مثبتی در استان نیفتاد، ما و مسوولان مقصر هستیم لذا بهترین فرصت فراهم شده و باید از آن استفاده کرد.

وی گفت: برنامه جدید باید بر مبنای سیاست‌ها و محورهای مورد تاکید دولت سیزدهم و در راستای محرومیت‌زدایی از استان تدوین شود.

قناعت با بیان اینکه به گزارشات ارائه شده بسنده نمی‌کنم افزود: در بازه زمانی مشخص به سراغ مجموعه جهاد کشاورزی خواهم آمد و شرایط را جویا خواهم شد.

وی تاکید کرد: از بخش کشاورزی استان نباید صدای نارضایتی شنیده شود البته به این سادگی نیست لذا باید به سمتی حرکت کنید که مشکلات به حداقل و در حد صفر برسد و رسانه‌ها نیز پیگیر باشند.

استاندار خراسان جنوبی با اعلام حمایت و پشتیبانی از مدیریت سازمان جهاد کشاورزی گفت: کار انقلابی و جهادی را آغاز کنید تا در آینده نزدیک شاهد تحول در بخش کشاورزی استان باشیم.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این هدف از همه ظرفیت و توان مجموعه استفاده کنید و هر کسی با برنامه‌ها همراهی نکرد باید تغییر کند.

قناعت افزود: کشاورزی استان از سه موضوع اصلی و مشکل یعنی همجواری با کویر، کم‌آبی و محدودیت منابع آبی رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه چاه‌های کشاورزی افت کرده و اغلب قنوات خشک شده است گفت: علیرغم اینکه خراسان جنوبی در بخش کویری قرار دارد اما دارای پتانسیل‌های خوبی از جمله زرشک، زعفران، عناب، پنبه و گل ‌نرگس است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه به محصولات استراتژیک استان آنچه در شان ما باشد توجه نشده است اظهار داشت: حجم تولیدات استان در زمینه زرشک، زعفران و عناب قابل توجه بوده اما صادرات، حلقه مفقوده محصولات کشاورزی استان است.

وی با بیان اینکه بلای خام‌فروشی دامن کشاورزی استان را گرفته است گفت: در حال حاضر در زمینه بسته‌بندی، صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی در استان ضعیف هستیم و محصولات استراتژیک استان به‌صورت فله به کشورهایی مانند افغانستان و چین صادر می‌شود که این پسندیده و در شان استان نیست.

قناعت ورود دلالان به بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات استان عنوان کرد و افزود: زحمت محصولات کشاورزی با کشاورزان بوده اما سود و بهره آن به نفع دلالان است.

وی گفت: محصولات درجه یک استراتژیک استان در سبد خارجی‌ها است که از دست کشاورز خارج و مجدد با برندهای خارجی به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: زعفران خراسان جنوبی مرغوب‌ترین زعفران جهان است اما وقتی از مرز خارج می‌شود چهره آن عوض و به نام استان ما نیست چون ما در بسته‌بندی ضعیف بوده و مشتری‌پسند و صادراتی محصولات را بسته‌بندی نمی‌کنیم.

وی افزود: محصول زرشک کشاورزان از سال قبل روی دست آنها باقی مانده بود که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی، در یک ماه اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد در حالی که شنیده بودیم زرشک به مصارف غیرانسانی و ‌دام رسیده بود.

قناعت گفت: در حوزه دام نیز در ۲ سال اخیر مشکلات جدی داشتیم و دامدار دچار نوسانات قیمتی و کمبود نهاده‌های دامی شد که بخش زیادی مربوط به سطوح کشوری بود.

وی افزود: دامدار مجبور شد دام را به کشتارگاه ببرد در حالی که حتی ظرفیت کشتارگاهی استان نیز خوب نیست و دامدار مجبور به انتقال دام به خارج از استان می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اینها خلاصه‌ای از وضعیت کشاورزی و دامداری استان است که از رییس سازمان جهاد کشاورزی انتظار داریم با برنامه ورود کرده و برای رفع این مشکلات بکوشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید