Iranian Agriculture News Agency

۴۰هکتار کاملینا در ارسنجان کشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از کاشت کاملینا در سطح ۴۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود قریب به ۸۰ هکتار اراضی زراعی ارسنجان به کاشت دانه روغنی کاملینا اختصاص یابد.

۴۰هکتار کاملینا در ارسنجان کشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، سید ناصر حسینی خرمی اظهار کرد: کاشت کاملینا در شهرستان ارسنجان از اوایل دی ماه با استفاده از انواع کارنده ها و ریز دانه کارها انجام آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بذر مورد استفاده رقم «سهیل» و به میزان هشت کیلوگرم در هکتار است، افزود: پیش بینی می شود از هر هکتار، حدود یک تن دانه روغنی کاملینا برداشت شود.

حسینی خرمی؛ دوره رشد کوتاه، مقاومت به کم آبی، شوری، سرمای زمستانه و انواع آفات و بیماری ها و عدم ریزش دانه در زمان برداشت را از مزایای کشت این گیاه برشمرد و خاطر نشان کرد: پتانسیل عملکرد در هکتار و درصد بالای روغن در این گیاه در شرایط دیم به اثبات رسیده و گزینه مناسب برای تناوب با غلات است.

به گفته وی؛ کاملینا به خوبی در آب و هوای معتدل و خاک ضعیف رشد می کند و نسبت به گیاهان روغنی دیگر مانند کلزا و گلرنگ به آب کمتری نیاز دارد.

کاملینا با نام علمی Camelina sativa از تیره شب بو (چلیپاییان) یا براسیکاسه با دوره رشد ۸۵ تا ۱۰۰ روز است. رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه‌ای مایل به زرد و اندازه آن یک چهارم تا یک دوم کلزا است.

این گیاه علفی، دارای ساقه راست بوده که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۱۲۰سانتی متر می رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید