Iranian Agriculture News Agency

منصور:

ساعی با ابتکار و نوآوری جاودانه شد

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم بزرگداشت مهندس کریم ساعی بانی جنگلبانی ایران گفت: در مسیر تاریخ و زندگی انسان‌هایی زاده می‌شوند که با تلاش، نوآوری و ابتکار نامشان را در تاریخ جاودانه می‌کنند و مرحوم کریم ساعی نمونه بارز انسانی بود که خدماتش در حوزه ثروت عمومی و بین نسلی شاخص بود.

 ساعی با ابتکار و نوآوری جاودانه شد

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مسعود منصور معاون وزیر و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم شصت و نهمین سالروز درگذشت استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم جنگلبانی ایران در دانشکده منابع‌طبیعی دانشگاه تهران گفت: مهندس ساعی قانون جنگلبانی را در سال 1321 تدوین کرده و پس از تاسیس بنگاه جنگلبانی و ارتقای اداره جنگل به انتشار کتاب جنگل شناسی و نشریه جنگل پرداخته است که البته اینها گوشه ای از خدمات مرحوم ساعی به جامعه و منابع طبیعی است.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم خاطرنشان کرد: امروز جنگل‌های کشور بر اثر عوامل طبیعی و دخالت های انسانی با آسیب‌های زیادی مواجه شده است و همه ما نسبت به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست مسئولیت داریم.

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین تصریح کرد: اگر همگرایی از سوی مجامع علمی و دانشگاهی، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین دستگاه‌های اجرایی با سازمان جنگل‌ها وجود نداشته باشد قطعاً منابع طبیعی با خسارت‌های جدی‌تری روبرو خواهد شد.

منصور عوامل تخریب منابع‌طبیعی را امروز بسیار پیچیده و مختلف خواند و یادآور شد: سازمان جنگل‌ها بدون مشارکت مردم و بدون همگرایی و هم افزایی با مجامع علمی و دانشگاهی در مدیریت منابع طبیعی کشور توفیقی حاصل نخواهد کرد.

به گفته منصور هرگونه بهره‌برداری از منابع‌طبیعی کشور باید در قالب طرح انجام شود حتی برای عرصه‌های وسیعی مانند مرتع و برای تعلیف حتی یک دام در عرصه مرتعی تکلیف وجود دارد و قانون معین کرده که دامدار باید پروانه چرای دام داشته باشد.

این مسئول منابع‌طبیعی کشور در ادامه به طرح توقف بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال اشاره کرد و گفت: در قانون برنامه ششم توسعه این طرح تصویب شد و اکنون هیچ برداشت چوبی از جنگل‌ها صورت نمی‌گیرد و در این رابطه 110 قرارداد در 950 هزار هکتار از جنگل‌ها خاتمه و قراردادشان فسخ شده است.

وی گفت: اکنون طرح تفضیلی و اجرایی مدیریت پایدار جنگل در حال اجراست و در سطح یک میلیون هکتار اقدامات فنی و حفاظتی انجام می شود.

رییس سازمان جنگل ها در ادامه به نامگذاری 70 خیابان در استان‌های مختلف کشور از سال گذشته بنام جنگلبان خبر داد و افزود: برای هویت بخشیدن به جنگلبان این نامگذاری در سال جاری نیز ادامه دارد.

به گفته منصور نزدیک به سه دهه جنگلبانان با  مشکل ساختار تشکیلاتی مواجه بوده‌اند و امسال با پیگیری فراوان و همکاری سازمان اداری و استخدامی 1400 پست سازمانی به عناوین پستی جنگلبان، سر جنگلبان و جنگلبان راننده تبدیل شده و اکنون در استان ها در حال انتقال و اصلاح قرار گرفته است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به ذخیره‌گاه‌های جنگلی اشاره کرد و گفت: اینکه ما بتوانیم گونه‌های مهم و در حال انقراض را شناسایی و نسبت به حفظ این گونه‌های نادر و کمیاب تلاش کنیم بسیار برای سازمان مهم است و در این راستا در سال گذشته  405 هزار هکتار از این ذخیره‌گاه‌ها در کشور شناسایی و محدوده آن آگهی شده است.

منصور توسعه زراعت چوب در کشور را یکی از راه‌های تامین چوب صنایع  و کاهش قاچاق چوب ذکر کرد و یادآور شد: با هدف گذاری 30 هزار هکتاری در سال گذشته، 22700 هکتار کشت زراعت چوب در کشور انجام شد که 10 هزار هکتار از آن با پساب‌ها و آب‌های غیر متعارف بوده است.

در پایان این مراسم، شرکت‌کنندگان بر سر مزار استاد کریم ساعی حضور یافتند و فاتحه‌ای برای شادی روح ایشان قرائت نمودند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید