Iranian Agriculture News Agency

شرکت‌های سهامی زراعی الگوی موفق علمی برای افزایش بهره‌وری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در رابطه با این موضوع که برخی از وراث بعد از فوت مالک اراضی به عنوان سهامدار شرکت‌های سهامی زراعی به حق خود نرسیده‌اند، گفت: سود سهام مالک بعد از فوت به حساب وکیل قانونی واریز و سپس بین وراث تقسیم می‌شود.

شرکت‌های سهامی زراعی الگوی موفق علمی برای افزایش بهره‌وری

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، «غلامرضا قوسی» در اتباط با عمده مشکلات شرکت‌های سهامی زراعی اظهارداشت: هدف ما در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری، افزایش تولید و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها است.

وی یکی از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی را که سبب کاهش بهره‌وری شده، خرده مالکی عنوان کرد و افزود: به مرور زمان به سبب قانون ارث اراضی خردتر شده و بهره‌وری و تولید را کاهش داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ماهیت شرکت‌های سهامی زراعی این بوده که بر اثر فوت صاحب ملک اراضی خرد و تقسیم نمی‌شود، یادآور شد: با خرد شدن اراضی بهره‌وری پایین آمده و تولید صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.

قوسی بیان کرد:  شرکت‌های سهامی زراعی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی شکل گرفته‌اند تا به صورت گروهی کار انجام و حول یک مدیریت واحد افزایش بهره‌وری شکل گیرد.

 وی تصریح کرد: برای افزایش بهره‌وری در شرکت‌های سهامی زراعی باید انتقال دانش و علم وجود داشته باشد و به طور قطع در یک مدیریت واحد راحت تر تکنولوژی‌، علم و دانش جدید منتقل و همچنین اقدامات زیربنایی مانند تسطیع اراضی و سایر موارد بهتر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دو شرکت سهامی زراعی که در حال حاضر در استان فعال بوده مربوط به قبل از انقلاب هستند که هر چند در برهه‌ای از زمان منحل ولی به دلیل کارکرد مثبت دوباره احیا شده اند، اضافه کرد: از سال ۸۳ پنج شرکت در استان احیا که در حال حاضر نیز حدود چهار مورد از آنها فعال بوده و وارد مرحله سوددهی شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: شرکت‌های سهامی زراعی یک الگوی موفق علمی برای افزایش بهره‌وری هستند.

قوسی در رابطه با این موضوع که برخی از وراث بعد از فوت مالک اراضی به عنوان سهامدار شرکت‌های سهامی زراعی به حق خود نرسیده‌اند، گفت: سود سهام مالک بعد از فوت به حساب وکیل قانونی واریز و سپس بین وراث تقسیم می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید