Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان:

فعالیت دو هزار و پنجاه زنبوردار حرفه‌ای در کردستان

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۲ هزار و ۵۰ زنبوردار حرفه‌ای در استان فعالیت می‌کنند که هر کدام دارای بیش از ۴۰ کلنی زنبور عسل هستند.

فعالیت دو هزار و پنجاه زنبوردار حرفه‌ای در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سید مادح حسامی مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه توسعه زنبورداری از اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: در این راستا تاکنون یک هزار و ۷۷۰ نفر در استان آموزش‌های لازم در خصوص زنبورداری را دریافت کرده اند.

حسامی با اشاره به اینکه هفت هزار و ۶۰۰ زنبوردار در استان فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۵۰ نفری که به صورت حرفه‌ای در این حوزه کار می‌کنند هر کدام به طور میانگین دارای بیش از ۴۰ کلنی زنبور عسل هستند.

او  لازمه کار زنبورداری را داشتن دانش، تجربه و ممارست در کار خواند و گفت: زنبورداران حرفه‌ای همواره جمعیت زیادی زنبور در اختیار دارند و از شناخت مطلوبی از محیط پیرامون خود از لحاظ داشتن گل‌ها در ماه‌های مختلف سال برخوردار هستند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: ۱۶ نفر از زنبورداران استان هم دارای بیش از ۵۰۰ کلنی و حدود ۶۶۰ نفر هم دارای ۱۰۰ تا ۵۰۰ کلنی زنبور عسل هستند.

حسامی با بیان اینکه زنبورداران استان برای نخستین بار در سال ۱۳۹۴ اقدام به تولید ژل رویال کردند، گفت: در سال جاری مقدار تولید ژل رویال در استان حدود ۳۵۰ کیلوگرم بوده است.

او با اشاره به اینکه یکی از باکیفیت‌ترین عسل‌های تولیدی کشور مربوط به کردستان است، یادآور شد: تولید گرده گل، بره موم و زهر زنبور عسل از دیگر فرآورده‌هایی است که در این استان تولید می‌شود.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال بیش از یک هزار و ۸۰۰ تن عسل در این استان تولید شده است و به دلیل خشکسالی، میزان تولید عسل در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه تا چهار درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید