Iranian Agriculture News Agency

یکهزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در خراسان شمالی تولید شد

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکهزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در مزارع گرمابی و سردابی استان در ۹ ماه سال جاری تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰۰ تن بیشتر بوده است.

یکهزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در خراسان شمالی تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مهندس مهدی میرقراچولو مدیرامور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی گرمابی و سردابی در مزارع استان تولید شود.

وی افزود: هم اینک ۹۲ مزرعه پرورش ماهی گرمابی در استان وجود دارد که پیش بینی می شود ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن انواع ماهی برداشت شود.

وی اظهار داشت: پارسال از سطح مزرع گرمابی استان ۳۵۰ تن ماهی برداشت شده بود با وجود خشکسالی با تلاش فعالان بخش حوزه شیلات پیش بیینی برای تولید ماهی در این مزارع نسبت به پارسال افزایشی است.

مهندس میرقراچولو افزود: بیشترین ماهی تولید مزارع گرمابی و سردابی استان شامل آمور، کپور، فیتوفاگ و قزل آلا است.

وی شمار مزارع پرورش ماهی سردابی خراسان شمالی را  ۹۷ فقره ذکر کرد و افزود: در مجموع هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها در حدود یک هشتم منابع آبی استان صنعت آبزی پروری ایجاد شده است در حالیکه ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت در این بخش اقتصادی وجود دارد.

مهندس میرقراچولو اظهار داشت: در این استان ۸۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب شامل سدها، رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها منابع آبی وجود دارد که از این میزان تنها در ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آن صنعت آبزی پروری شامل مزارع سردابی و گرمابی ایجاد شده است.

وی افزود: خراسان شمالی از ۴۱ رودخانه فصلی و دایمی، سه هزار دهنه چشمه، چهار هزار و ۳۰۳ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و دستی، ۶۳۷ رشته قنات و هشت سد از ظرفیت های خوبی برای توسعه صنعت آبزی پروری برخوردار است.

وی مزیت پرورش ماهی را در استان علاوه بر اشتغال برای جوانان و درآمدزایی بهره گیری از آب برای بخش های کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت: رویکرد توسعه این استان بر مدار کشاورزی است و آنان می توانند همزمان با استفاده از آب حتی استخرهای کشاورزی، از آب آن نیز برای تولید محصولات کشاورزی بهره گیرند.

مهندس میرقراچولو در بخش دیگیر از سخنانش با بیان اینکه راندمان تولید در مزارع پرورش ماهی استان قابل قبول است گفت: از تولید کننده ها می خواهیم که در این زمینه به صورت علمی و اصولی وارد شوند که باعث افزایش تولید خواهد شد.

وی در خصوص استخرهای هشت وجهی با رعایت اصول علمی و دقیق افزود: اگر متقاضیان شرایط ایجاد این نوع استخر را داشته باشند و تمامی نکات علمی آن را رعایت کنند باعث افزایش تولید خواهند شد چرا که در این نوع مزرعه هدر رفت آب وجود ندارد و تمام بچه ماهی ها از شرایط نکنواخت بهره مند هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید