Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

محدودیتی برای ایجاد صنایع تبدیلی در بخش نان کردستان وجود ندارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برای تکمیل زنجیره نان نیاز به ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در استان داریم و در این راستا هم هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

محدودیتی برای ایجاد صنایع تبدیلی در بخش نان کردستان وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان محمد فرید سپری روز یکشنبه  5 دی ماه در پانزدهمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان که با دستور کار بررسی مشکلات و آسیب‌های کارخانجات آرد و واحدهای خبازی در سنندج تشکیل شد، اظهار داشت: مهمترین مسائل و چالش‌ها را باید در این جلسه مطرح کنیم تا علاوه بر استان در سطح ملی هم پیگیر برطرف شدن آنها شویم.

 

وی با اشاره به اینکه ۴۵ درصد پروتئین غذایی در جامعه ما از گندم تامین می‌شود، افزود: این مساله نشان می دهد غذای اصلی مردم ما نان است لذا هم به تولید گندم، آرد و نان باید توجه ویژه‌ای شود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بر نظارت و بازرسی از واحدهای خبازی به منظور تولید با کیفیت نان در استان تاکید کرد و افزود: زمانی که بین واحدهای تولیدی رقابت برقرار باشد شاهد تولید با کیفیت محصول خواهیم بود.

 

سپری با اعلام اینکه بر اساس قانون انتزاع (تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد)  صدور همه مجوزهای کارخانه‌های آرد به سازمان جهاد کشاورزی انتقال داده شده است، گفت: تاکنون صدور یک مجوز احداث کارخانه آرد در استان به این سازمان انتقال داده شده است و می‌طلبد همه موارد در راستای این قانون به جهاد کشاورزی واگذار شود.

 

کارخانه‌های آرد کردستان با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند

 

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان هم در این جلسه با اشاره به وجود ۱۱ کارخانه آرد فعال در استان گفت: این واحدها به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی و واحدهای تولید نان صنعتی در استان در حال حاضر با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

 

جمال صالحی اضافه کرد: به دلیل نبود آمایش سرزمین در استان پراکنش کارخانجات آرد در استان مناسب نیست به گونه‌ای که در سه شهرستان هیچ کارخانه آردی وجود ندارد و در تعدادی هم ۲ کارخانه احداث شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۶ سیلو دراستان وجود دارد، افزود: کارخانه‌های آردسازی کردستان ۲۳۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی دارند که این میزان برابر مصرف سالانه نیاز استان است.

 

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: از ابتدای سال و با افزایش حقوق کارکنان و بسیاری از هزینه‌های دیگر بی شک هزینه تولید نان هم بیشتر می شود ولی با این وجود تاکنون قیمت جدید نان در استان اعلام نشده است.

 

صالحی اضافه کرد: از دیگر مشکلات واحدهای خبازی این است که تابلوی شناسایی در بیشتر خبازی ها نصب نمی شود و اکثر آنها هم در به دلیل کوچک بودن فضا دارای اتاق تخمیر نیستند.

 

وی اظهار داشت: باوجود اینکه نقل و انتقال وخرید و فروش واحدهای خبازی ممنوع است ولی هم اکنون تا ۱۰ میلیارد ریال هم خرید و فروش یک واحد خبازی در استان انجام می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید