Iranian Agriculture News Agency

تجریشی خبر داد:

اختصاص ۵۰۵ میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه

نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه با حضور و با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ارومیه با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسولان استان آذربایجان شرقی برگزار شد .

اختصاص ۵۰۵ میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، قائم‌ مقام سابق وزیر جهاد کشاورزی و مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه راه برون رفت از مشکل کم آبی در حوزه صنعت و کشاورزی را توجه به بهره وری  دانست و گفت: ۱۰ سال آینده کشور، دوران ریاضت آبی است، بنابراین برای پایداری سرزمینی، سهم آبی که در کشاورزی مصرف می شود را نیاز است کاهش دهیم.

عباس کشاورز با اشاره به اینکه باید با حفظ تولید به بهره وری توجه شودخاطرنشان کرد: امنیت غذایی و صرفه جویی در آب نیازمند یک رویکرد جدید است چرا که تجربیات گذشته و برنامه های سابق مشکلات بی آبی را حل نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه در مناطق مختلف کشور از دهه ۷۰ رابطه آورد رودخانه ها با بارندگی قطع شده است، اظهار کرد: در دهه ۹۰ میزان آب موجود در رودخانه های کشور ۴۸ میلیارد مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود آب در آبهای زیر زمینی بسیار بیشتر از آب های جاری کشور است، ادامه داد: حدود ۱۸ درصد خشکی ها به دلیل تغییر اقلیم است و مابقی به دلیل دخل و تصرف انسان در طبیعت کشور است.

مشاور معاون آب و خاک و قائم مقام مجری سامانه های نوین آبیاری نیز در این آیین با بیان اینکه براساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید۴۰درصد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی محقق می شد، گفت: با وجود تخصیص ۲۵درصدی کل اعتبارات در این زمینه اما ۴۰ درصد کاهش بخش کشاورزی محقق شد.

مسعود علایی با بیان اینکه توجه به موضوع بهره برداران باید در رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد، افزود: این موضوع باید به عنوان پیوست به طرح ملی احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد چرا که تحقق آن نقشه راه برای رسیدن به تراز اکولوژیک است.

رئیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: برای تثبیت و پایداری احیای دریاچه ارومیه باید به سمت کشاورزی دانش بنیان در این حوزه حرکت کنیم.

علی اکبرمویدی با تاکید براینکه بایستی سرعت نفوذ دانش در بخش کشاورزی تسهیل شود، اظهار کرد: همه محققان آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی باید پای کار بیایند و به موضوع توانمندسازی کشاورزان و باغداران کمک کنند.

وی با بیان اینکه نهادسازی و شبکه سازی در حوزه آموزش و ترویج را دنبال می کنیم، افزود: در دوره جدید کارهای سخت افزاری در حوزه احیای دریاچه ارومیه در حال اتمام است و دولت سیزدهم به اجرای طرحهای نرم افزاری با رویکرد توانمندسازی بهره برداران و منابع انسانی تاکید دارد که نتیجه خوبی در صورت اجرایی شدن برای احیای دریاچه ارومیه و کشاورزی دانش بنیان خواهد داشت.     

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این مراسم  با بیان اینکه ۵۰۵ میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه توسط دولت مصوب شده است افزود: در سال ۱۴۰۰ دولت از محل طرحهای ملی نجات دریاچه ارومیه، ۵۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه تصویب کرده است.

مسعود تجریشی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از پروژه های احیای دریاچه ارومیه در سالهای اخیر مربوط به پروژه های سازه ای بوده تصریح کرد: جهت گیری دولت جدید حرکت به سمت پروژه های نرم افزاری و اجرای طرح به‌کاشت است.

تجریشی با اشاره به اینکه سند تخصیص دینامیک حوضه آبریز دریاچه ارومیه با توجه به میزان آب تجدید پذیر تدوین شده است، خاطرنشان کرد: با اجرای طرحهای نرم افزاری امید است تا ۴ سال آینده دریاچه به تراز اکولوژیکی خود برسد.

وی همچنین با تاکید بر تداوم طرحهای نجات بخشی ستاد احیای دریاچه ارومیه توسط رئیس جمهوری عنوان کرد: در حال حاضر جهت گیری طرحها به سمت فعالیتهای نرم افزاری به صورت مشترک با استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و وزارت جهادکشاورزی مرتبط به همراه بخش خصوصی است تا با کاهش ۴۰ درصد آب در بخش کشاورزی بتوانیم در زمینه بهره وری در این حوزه به عنوان استانهای پیشرو عمل کنیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی در جهت احیا و تثبیت شرایط دریاچه ارومیه بود، عنوان کرد: تلاش می کنیم با برنامه های عملیاتی دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۷ دریاچه ارومیه را به تراز اکولوژیک برسانیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در حاشیه این رویداد با یادآوری این موضوع که 40 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه کاهش یافته است، گفت: بیش از 56 درصد تولید محصولات کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق می افتد .

علی رخ افروز با خاطرنشان ساختن شرایط بحرانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به عنوان یکی از سه حوضه اصلی آبریز استان، تاکید کرد: اصلاح ارقام و معرفی روشهای جدید کشت توسط مراکز تحقیقاتی و توسعه گلخانه‌ها و استفاده بهینه از میزان واحد آب مشخص و تولید بیشتر ، از کارهای انجام شده در راستای بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه مسئله و تهدید جدی کشاورزی، بحران خشکی و کم آبی دریاچه ارومیه است، ادامه داد: اجرای سیستمهای آبیاری نوین، اجرای طرحهای آب وخاک، اجرای طرح جامع مدیریت زراعت، توجه به کشتهای جایگزین و کم آب بر از جمله تعهدات و اهداف سازمان در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه است که تاکنون بسیاری از آنها اجرایی شده و بخشی نیز در دست اجراست.

وی با بیان اینکه احیا و جایگزینی باغات فرسوده با ارقام پایه رویشی و توسعه کشت گیاهان دارویی در دستور کار قرار دارد، گفت: توسعه کشتهای گلخانه ای و  انتقال دانش در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی برای فعالان شهرستانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه مدنظر قرار دارد.

 گفتنی است نخستین رویدادکشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه، همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، ادوات باغبانی و مکانیزاسیون، نهاده ها، تجهیزات گلخانه ای و سیستمهای آبیاری با غرفه ویژه سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و با حضور  مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی، زراعت ، باغبانی و روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ارومیه گشایش یافت و تا 5 دی ماه ادامه خواهد یافت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید