Iranian Agriculture News Agency

دبیر قرارگاه امنیت غذایی استان البرز:

ذخیره سازی کالاهای استراتژیک در استان البرز از روند مطلوبی برخوردار است

در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان البرز بر لزوم نظارت و پایش کل زنجیره تأمین و توزیع نهاده ها و کالاهای اساسی در حلقه نظارت ها و بازرسی ها تأکید شد.

ذخیره سازی کالاهای استراتژیک در استان البرز از روند مطلوبی برخوردار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، نشست قرارگاه امنیت غذایی با حضور دبیر و جمعی از اعضای قرارگاه با دستور کار بررسی تأمین و ذخیره سازی کالاهای استراتژیک برگزار شد.

عبدالرضا روشن نژاد، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و دبیر قرارگاه امنیت غذایی استان البرز، به مصوبات جلسه پیشین قرارگاه در حوزه نظارت و بازرسی و اقدامات انجام شده، در راستای قانون انتزاع در حوزه سازماندهی منابع، تشکیلات و ساختار مدیریت بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی و استقرار نیروهای بازرسی در محل مؤسسه تحقیقات علوم دامی پرداخت.

دبیر قرارگاه امنیت غذایی استان البرز با اشاره به اینکه در حال حاضر از نظر تأمین نهاده ها و کالاهای اساسی در استان مشکلی نداریم و به اندازه کافی ذخیره و تأمین شده است، در خصوص ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در استان تصریح کرد: برای مرغ مازاد داخلی و خارج از استان به صورت هفتگی مجوز ذخیره سازی اخذ شده است و دستگاه های ذیربط مکلف شده اند با توجه به نیاز و ظرفیت های موجود استان در تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی به طور مستمر اقدام کنند.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه لازم است تمامی فرآیند ها در چرخه زنجیره تأمین احصاء و بررسی شود که هر دستگاه چه اقدامی انجام داده است؛ افزود: نباید کار رها شود و در نظارت ها فقط نقطه آخر را نبینیم، تمرکز فقط روی فروشنده نهایی نباشد بلکه با ساز و کار مناسب، کل زنجیره تأمین در حلقه نظارت ها و بازرسی ها قرار بگیرد.

 روشن نژاد با بیان اینکه افزایش میزان ذخایر استراتژیک استان و نظارت و بازرسی منظم در دستور کار قرار دارد و لازم است یک بار دیگر نیاز استان بازمهندسی شود؛ افزود: در موضوع نهاده ها در حوزه تولیدات گیاهی و تولیدات دامی، تاثیرات ناشی از حذف ارز توسط معاونت های تخصصی بررسی شده و مقرر شد معاونت بهبود تولیدات دامی، درصد افزایش قیمت تمام شده مواد پروتئینی و میزان نهاده مورد نیاز استان را مشخص کند و پشتیبانی امور دام بخشی از نیاز نهاد ه ها را با توجه به نیاز بازار تأمین کند و بررسی شود کل نیاز استان در این مقطع چقدر است؛ تا بتوانیم با اقدامات به موقع پاسخگوی نیاز بازار استان باشیم.

داریوش یوسفی، مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده گفت: خوشبختانه بازار استان از آرامش نسبی برخوردار است و بر اساس اطلاعات موجود از گشت های مشترک شهرستان ها، اقلام اساسی به اندازه کافی در بازار موجود است.

 وی با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر نهاده ها هم در حوزه تأمین و هم توزیع نیز کمافی السابق با سازمان جهاد کشاورزی است افزود: انجام نظارت بر تأمین و توزیع نهاده ها در حال حاضر به طور منظم درحال انجام است وپیشنهاد می شود از روز شنبه گشت های مشترک در شهرستان کرج نیز مانند سایر شهرستان ها فعال‌ شوند.

مرادی، معاون نظارت وبازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان البرز نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد آذرماه در حوزه بازرسی اکیپ های گشت مشترک گفت: نظارت گشت های مشترک در اغلب واحدهای تأمین و توزیع انجام شده است و خوشبختانه تخلفاتی در حوزه مرغ و تخم مرغ نداریم و درصورت مشاهده تخلف برخورد می شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان البرز افزود: علیرغم تغییر و تحولات اخیر، به قولی که به سازمان جهاد کشاورزی دادیم در راستای همکاری کامل در بازرسی ها تا اسقرار کامل منابع انسانی، عمل کرده ایم و به نظر عملکرد قابل قبولی داشتیم و جای دغدغه و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مرادی در خصوص انتقال نیروها از سازمان صمت به جهاد کشاورزی گفت: استان البرز در این حوزه، جزء استان‌های پیشگام بوده است؛ مکاتباتی صورت گرفته است و برای کارهای مشترک آمادگی داریم و هر زمانی برای بررسی موضوع خاصی به همکاری صمت نیاز بود، در صورتی که سازمان جهاد کشاورزی اعلام کند، پای کار هستیم و باید کاری کنیم که مردم از تغییر و تحولات آسیب نبینند.

سرهنگ ترکاشوند، فرمانده بسیج استان نیز با بیان اینکه مسائل امروزی را با تفکر دیروز نمی توان حل کرد، خاطرنشان کرد: باید وضعیت موجود و مطلوب را بسنجیم با هم افزایی و استفاده از تمام ظرفیت ها به نفع مردم تصمیم سازی شود و برای این کار لازم است کلیه دستگاه ها پای کار باشند.

وی با اشاره به موضوع پایداری امنیت غذایی افزود: با در نظر گرفتن واقعیت‌ها، موضوعات را عملیاتی پیش ببرید، دسترسی مردم به مواد غذایی باید سهل الوصول باشد تا مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

در این نشست بر لزوم رصد و نظارت منظم بر روی ذخایر استراتژیک تأکید و مقرر شد در موضوع نظارت محصولات کشاورزی سازوکار های نظارتی درکل زنجیره تولید مدنظر قرار گیرد و فرایند پایش ونظارت در کل زنجیره تأمین لحاظ شود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید