Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از ۱۳۸ هزار تن سیب زمینی در شهرستان قروه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قروه گفت: در سال زراعی گذشته ۴۱۰ هزار تن انواع محصولات زراعی در این شهرستان تولید شده که مهمترین آنها ۹۵ هزار تن گندم،۷ هزار و ۸۰۰ تن جو و ۱۳۸ هزارو۴۵۰ هزار تن سیب زمینی است.

تولید بیش از ۱۳۸ هزار تن سیب زمینی در شهرستان قروه

 

به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، عبدالله عبدالملکی مدیر جهادکشاورزی شهرستان قروه اظهارکرد: شهرستان قروه دارای ۳۹ واحد انبار فنی سردخانه‌ای است که این انبارها ظرفیت نگهداری حدود ۳۵ هزار تن سیب زمینی را دارد.

وی افزود سردخانه شهرستان قروه تا حدودی ظرفیت تامین سیب زمینی قابل مصرف داخل و خارج از استان در سایر فصل ها را دارد.

وی خاطرنشان کرد:ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری مانند کارخانه های تولید چیپس، خلال سیب زمینی، نشاسته و غیره؛ علاوه بر اشتغالزایی در سطح گسترده، باعث کاهش خام فروشی و همچنین صادرات محصولات به دست آمده از سیب زمینی می شود که تحقق این ظرفیت نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دستگاه های متولی است.

عبدالملکی علت خشکسالی دشت های قروه و چهاردولی را استحصال بی رویه آب، کمبود بارندگی و نبود تناسب میان تغذیه مصنوعی با برداشت منابع آبی عنوان کرد و تصریح کرد:محدودیت منابع آبی، حفظ کیفیت خاک و پایداری منابع آب و خاک از مهمترین دغدغه های کشاورزان و بهره برداران قروه ای است.

وی مجموع اراضی زیر کشت شهرستان قروه را ۱۷۰هزار هکتار عنوان کرد و یادآور شد: ۲۷ هزار هکتار آن آبی و ۱۴۳ هزار هکتار دیگر دیمی است.

وی در مورد تولیدات باغی قروه بیان کرد:در این شهرستان،افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ وجود دارد که در سال‌های بدون حوادث غیرمترقبه حدود ۲۱ هزار تن محصول باغی تولید می کنند.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قروه با اشاره به ۳۰۰ هزار واحد دامی، حدود ۷۰ هزار کندو زنبور عسل و حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در سال است،گفت: مجموع تولید دام و طیور شهرستان سالیانه حدود ۵۱ هزار تن برآورد می شود.

عبدالملکی عنوان کرد:در سال زراعی گذشته ۴۱۰ هزار تن محصولات زراعی تولید شده که عمده محصولات زراعی و تولیدی این شهرستان شامل سالانه ۹۵ هزار تن گندم، هفت هزار و ۸۰۰ تن جو و ۱۳۸ هزار تن سیب زمینی است.

وی در مورد کشت سیب زمینی اظهار داشت:در سال جاری نیز سه هزار و ۴۶۸ هکتار زیر کشت سیب زمینی رفت که ۱۳۸ هزار و ۴۵۰ تن از آن برداشت شد که متوسط برداشت ۳۹ هزار و ۹۲۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید