Iranian Agriculture News Agency

۱۰ رشته قنات شهرستان سربیشه در حال بازسازی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: ۱۰ رشته قنات در این شهرستان با اعتبار ۲ میلیارد و ۳۳۹ میلیون تومان در حال بازسازی و مرمت است.

۱۰ رشته قنات شهرستان سربیشه در حال بازسازی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی افزود: بازسازی این تعداد قنات از محل کمک‌های کمیته امداد، هلال احمر، اعتبارات ملی، طرح توسعه بخش مرزی درح، مدیریت بحران، عواید سوخت مرزنشینان و با مشارکت مالکان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: امسال پنج میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان از محل منابع مختلف اعتباری برای مرمت قنوات شهرستان سربیشه مصوب شد که تاکنون یک میلیارد و ۸۴۸ میلیون تومان اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: در صورت تخصیص کامل اعتبارات سال جاری بازسازی ۳۵ رشته قنات را با مشارکت مالکان در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

وی اظهار داشت: هزار و ۱۰۰ رشته قنوات با تخلیه سالانه ۲۴.۳ میلیون مترمکعب آب در این شهرستان وجود دارد که مرمت قنوات در سالیان گذشته نقش موثری در افزایش آب قنوات داشته است.

جوادی بایگی با اشاره به نقش موثر بازسازی و مرمت قنوات در افزایش دبی آب آنها گفت: مرمت قنوات باعث می‌شود که به‌طور میانگین حجم آبدهی قنوات نیم تا یک لیتر بر ثانیه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه خشکسالی بی‌سابقه سال آبی گذشته به‌شدت منابع آبی بخش کشاورزی از جمله قنوات را کاهش داده است افزود: براثر خشکسالی به‌صورت میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش آبدهی داشته‌ایم و از طرفی خشکسالی‌های ۲۰ ساله در منطقه باعث شده تا برخی قنوات هوابین خشک شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: درخواست ما این است که اعتبارات مرمت و بازسازی قنوات به‌صورت نقدی نه اوراق مشارکت اختصاص یابد تا بتوانیم حجم کار بیشتری را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: برای مرمت قنوات مشارکت ۱۵ درصدی مردم با تامین نیروی کارگری هست اما از مالکان قنوات درخواست داریم در نگهداری قنوات همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا قنوات در حوادث مختلف از جمله سیل دچار خسارت نشود.

جوادی به طرح‌های آبیاری نوین اجرا شده در این شهرستان اشاره کرد و گفت: از سال ۷۶ تاکنون در شهرستان سربیشه چهار هزار و ۶۷۵ هکتار آبیاری نوین با اعتبار دولتی ۲۷ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان اجرا شده است.

وی افزود: از این مقدار سه هزار و ۲۷۸ هکتار آبیاری کم‌فشار با اعتبار دولتی ۱۸ میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان و یک هزار و ۳۹۷ هکتار آبیاری تحت‌فشار با اعتبار دولتی ۹ میلیارد و ۱۳ میلیون تومان بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: در مجموع با اجرای چهار هزار و ۶۷۵ هکتار آبیاری نوین سالانه ۱۴ میلیون و ۳۴۴ هزار متر مکعب در آب بخش کشاورزی شهرستان صرفه‌جویی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ۱۴ هکتار طرح آبیاری نوین در سربیشه در دست اجراست گفت: اکنون برای هر هکتار از سامانه‌های آبیاری کم‌فشار تا سقف ۱۵ میلیون تومان و برای هر هکتار آبیاری تحت‌فشار تا سقف ۴۰ میلیون تومان اعتبار دولتی پرداخت می‌شود.

جوادی افزود: اجرای طرح‌های آبیاری نوین باعث کاهش شدید هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به‌طور میانگین راندمان آب در آبیاری تحت فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم‌فشار ۷۰ درصد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید