Iranian Agriculture News Agency

علیوند در گفتگو با ایانا خبر داد:

برگزاری همایش علمی آموزشی به مناسبت هفته خاک در آذرشهر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر از برگزاری همایش چند منظوره علمی آموزشی در این شهرستان به مناسبت ۵ دسامبر روز جهانی خاک خبر داد.

برگزاری همایش علمی آموزشی به مناسبت هفته خاک در آذرشهر

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر از برگزاری همایش چند منظوره علمی آموزشی در این شهرستان به مناسبت ۵ دسامبر روز جهانی خاک با حضور مسؤولان و کارشناسان جهاد کشاورزی، بهره برداران پسته شهرستان، نمایندگان بخش خصوصی از جمله کلینیک‌های گیاه پزشکی و داروخانه های عرضه سموم کشاورزی خبر داد.

 حسن علیوند در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: در بخش گردهمایی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی خاک، که در سالن اجتماعات مرکز جهاد کشاورزی گوگان برگزار گردید، سخنرانان درباره اهمیت صیانت از منابع آبی و خاکی و نیز کشاورزی پایدار و تأمین امنیت غذایی برای نسلهای آتی صحبت کردند.

وی افزود: در این مراسم راجع به لزوم اصلاح الگوی کشت، گذر از کشتهای سنتی به سوی شیوه های نوین، توجه به حفظ اراضی کشاورزی برای نسلهای آینده و اهتمام ویژه جهاد کشاورزی شهرستان درخصوص صیانت از منابع آبی موجود صحبت شد و سخنرانان درخصوص اهمیت منابع آبی و خاکی موجود، لزوم همکاری نزدیک بهره برداران با محققان کشاورزی، یافتن گونه های گیاهی مناسب هر منطقه سخنانی ایراد کردند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر با اشاره به اینکه در این گردهمایی بروشورهایی درباره اهمیت حفظ خاک و گرامیداشت روز جهانی خاک در بین حاضران توزیع شد ادامه داد: در بخش همایش علمی آموزشی با نام "تغذیه، آفات و بیماریهای پسته"، دکتر اکبر عبدی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی استان، مهندس حسین فروغی و مهندس محمدرضا کنعانی نژاد کارشناسان باغبانی سازمان و مهندس حاجی احمدپور مسوول حفظ نباتات شهرستان درباره کاشت داشت برداشت تغذیه، آفتها و بیماریهای پسته صحبت کرده و مطالب آموزشی و سودمندی برای حاضران بیان کردند.

و افزود: از جمله نکته های مطرح شده در این همایش می توان به پیشنهاد ایجاد دیوار سبز از جنس گیاه و درختچه به جای دیوارهای فعلی در باغهای منطقه، کاشت گیاهان با نیاز آبی کم همچون نسترن، سنجد با قابلیت ارز آوری و صادرات به خارج، لزوم انجام آزمایشهای آب و خاک و استفاده بهینه از سموم شیمیایی، عدم سوزاندن ضایعات کشاورزی و تهیه کمپوست اشاره کرد.

در پایان این همایش برای حاضران، دفترچه کاشت، داشت و برداشت پسته و نحوه مبارزه با پسیل پسته توزیع شد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید