Iranian Agriculture News Agency

کشت نشایی چغندر قند در خراسان رضوی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشت نشایی باعث افزایش بهر‌وری مصرف آب و کاهش هزینه‌هایی نظیر مبارز با آفات , علف های هرز و.. می شود .

کشت نشایی چغندر قند در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، فرزاد عدالتیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  بابیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی صورت گرفته  و محدودیت منابع آبی ، کشت نشایی در بسیاری از محصولات از جمله چغندر قند که به عنوان یک زراعت «آب بر» شناخته می شود توصیه می شود.

عدالتیان افزود: در همین راستا به علت گرانی و کمبود گلدان های کاغذی در  کشور , در حال حاضر استفاده از نشا ریشه لخت تهیه شده در فضای باز یا گلخانه توصیه می شود .

وی  ادامه داد: از زمان کشت خزانه چغندر قند بهاره تا انتقال حدود 60 روز طول می کشد و پس از اتمام آبیاری غلات( خرداد  یا تیر ماه ) نشا ها قابل انتقال به زمین اصلی می باشند .

وی گفت: در سالجاری (1400) حدود 50 هکتار کشت نشایی در شهرستان های فیروزه , نیشابور, تربت حیدریه و سبزوار عملیاتی شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  عنوان کرد: روش های آبیاری در خزانه و زمین اصلی در شهرستان های مذکور متفاوت و بصورت نشتی و آبیاری موضعی(نوار تیپ) بوده است .

 عداالتیان بیان کرد: به علت کمبود ادوات  اختصاصی کشت نشایی چغندر قند , سرعت و دقت پایین دستگاه های موجود و همچنین بالا بودن هزینه انتقال نشا با کارگر , توسعه این روش کشت با کندی صورت گرفته است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: میزان عملکرد کشت نشایی , در صورتیکه نشا سالم ودارای  اندازه معین بوده وعملیات انتقال به درستی و به موقع انجام گیرد، در مقایسه با کشت بذری با سایر عملیات داشت مشابه ، به دلیل ایجاد تراکم مطلوب (حدود 100 هزار بوته در هکتار) عملکرد بیشتری خواهد داشت .

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید