Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد:

کشت گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در شهرستان ارومیه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه از کشت ۱۹ هکتار گیاه روغنی دارویی کاملینا برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

کشت گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در شهرستان ارومیه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی پیرمرادی در حاشیه بازدید از مزرعه کشت گیاه کاملینا گفت: با توجه به خشکسالی سال های اخیر، کم آبی و در راستای تغییر الگوی کشت، جهاد کشاورزی بر آن شده است که گیاهان کم آب بر، مقاوم در برابر کم آبی با سودآوری بالا را به کشاورزان معرفی و ترویج کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه با تاکید بر افزایش کشت این گیاه استراتژیک در شهرستان، اضافه کرد: با توجه به وارداتی بودن ۹۵ درصد از روغن خوراکی کشور، موضوع توسعه کشت دانه های روغنی از جمله کاملینا به‌ عنوان یک گیاه روغنی ضروری است.

پیرمرادی با بیان اینکه درحال‌حاضر رقم سهیل  کاملینا در داخل کشور به ثبت رسیده است، گفت: در صورت کشت و توسعه گیاه کاملینا علاوه بر کاهش وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی می‌توان باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی بخش کشاورزی شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارومیه تصریح کرد: کاملینا از گیاهان روغنی است و جهت حمایت از کشت این گیاه، خرید تضمینی با قیمت مصوب ۱۶ هزار تومان، بیمه مزارع کشت شده در راستای طرح جهش تولید در دیم زارها، ارائه کود یارانه دار و نیز توزیع بذر رایگان مزرعه طرح پاپلوت صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد، افزود: کنجاله این گیاه نیز می تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول در ادامه افزود: گیاه کاملینا بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض و... است و از این گیاه ۱۱ هکتار در حوزه عملمنطقه  دیزج دول، ۳ هکتار بالانج و ۵ هکتار در منطقه سیلوانا کشت شده است.

کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه است که روغنی با کیفیت بالا از آن حاصل می‌شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است . این گونه گیاهی در خاک‌های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید