Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی در جشنواره گل نرگس اعلام کرد:

ارتقای کشاورزی مازندران با بهره گیری از دانش روز

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: ارتقاء کشاورزی استان با استفاده از زنجیره کشاورزی صنعتی و دانش محور چندین برابر خواهد شد.

ارتقای کشاورزی مازندران با بهره گیری از دانش روز

به گزارش خبرنگار ایانا در مارندران، مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه برگزاری جشنواره گل نرگس در روستای کردکلا شهرستان جویبار با اشاره به مساحت ۹۰ هکتاری نرگسزار‌های استان، گفت: مازندران پس از شیراز و خوزستان سومین استان در زمینه تولید گل نرگس محسوب میشود.

بهادری افزود: شهرستان جویبار با ۶۷ هکتار نرگسزار، کانون کشت این گل زمستانی در مازندران است.

وی  با بیان اینکه شرایط برای فروش گل نرگس در بازار داخلی فراهم شده است، افزود: اگر به زنجیره کشاورزی صنعتی و دانش محور توجه ویژه شود، قطعا رشد و بالندگی کشاورزی استان چندین برابر خواهد شد.

علی شیرازی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران هم در این جشنواره گفت: علاوه بر پرداخت تسهیلات کشاورزی باید به زیر ساخت‌های تولیدات محصولات کشاورزی بویژه تهیه انواع بذور، اصلاح نژاد، منابع آبی، زهکشی اراضی کشاورزی و تجهیزات و ادوات پیشرفته توجه شود.

وی افزود: تولیدات گل و گیاه به ویژه گیاهان دارویی همراه با فرآوری صنعتی در مازندران باید توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرجهاد کشاورزی جویبار در این مراسم با  اعلام این که برداشت نوبرانه گل نرگس از امروز شروع شده است، گفت : امسال  وضعیت رنگ و عطر گل نرگس مطلوب است پیش بینی می شود از حدود ۶۷هکتار نرگسزار این شهرستان هشت میلیون و ۴۰۰ هزار شاخه گل تولید و به بازار عرضه شود.

غلامرضا سعیدی متوسط فروش هر شاخه گل نرگس را ۲هزارو ۵۰۰ تا سه هزار تومان اعلام کرد و بیان داشت: حدود ۱۰۰بهره بردار گل نرگس این شهرستان مشغول تولید این گل هستند و امیدواریم بازار فروش این محصول برای کشاورزان رضایتبخش باشد.

 وی با بیان این که ظرفیت فوق العاده‌ای برای توسعه کشت گل نرگس در این شهرستان وجود دارد ،توضیح داد : درهمین راستا برنامه‌ توسعه کشت گل نرگس تدوین و سال آینده به کار گرفته می‌شود.

سعیدی استفاده از ارقام پرمحصول، توسعه صنایع فرآوری با در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران را از جمله برنامه‌های بسته توسعه ای گل نرگس عنوان کرد و بیان داشت : این برنامه ها فقط برای اقتصادی کردن تولید گل نرگس و حمایت از کشاورزان است.

وی  بر لزوم  ترویج و آموزش، تامین نهاده‌ها و پیاز گل نرگس و بازاررسانی این محصول کشاورزی جویبار تاکید کرد و گفت: اگرچه خشکسالی‌ بر فرایند فعالیت های کشاورزی اثر گذار است اما  گل نرگس با ارزش اقتصادی بالا یکی از کمیاب ترین گونه‌هایی است که در شرایط اقلیمی و اراضی کم بازده این شهرستان قابل توسعه و در رونق اقتصادی کشاورزان کارآمد است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید