Iranian Agriculture News Agency

نجفی تاکید کرد:

تحقیق باید با انگیزه الهی و در راستای خدمت به بشریت انجام شود

تا زمانی که علم و استفاده از آن وارد زمینهای کشاورزی نشود، ارزشمندی خود را نشان نخواهد داد

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تحقیق باید با انگیزه الهی و در راستای خدمت به بشریت انجام شود.

تحقیق باید با انگیزه الهی و در راستای خدمت به بشریت انجام شود

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در همایش هفته پژوهش با تبریک هفته پژوهش بر استفاده از علوم تاکید کرد و علوم را به دو بخش زیان ده و نافع تقسیم کرده و استفاده از علوم زیان ده را با توجه به اینکه در قرآن نیز نهی شده است، نهی کرد.

 وی با بیان اینکه برخی از علوم برای انسان نه منافعی دارد و نه زیان ده است افزود: این علوم نیز با توجه به اینکه برای انسان مفید نخواهد بود، در قرآن نهی شده است اما برخی علوم نافع بوده و انسان با استفاده از آنها می تواند راه سعادت اخروی را بپیماید و قرآن به مطالعه و درک آنها تاکید کرده است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان به مباحث اسلام در مورد تحقیق و خود شخص محقق اشاره کرد و گفت: تحقیق باید با انگیزه الهی و در راستای خدمت به بشریت انجام شود که در غیر این صورت به سرانجام نخواهد رسید.

وی افزود: از دیدگاه دین ، علم همانند چاقوی دولبه ای است که هم می تواند در خدمت بشر باشد و از طرفی خلاف جهت خواسته بشریت باشد.

وی با بیان اینکه احترام به پژوهش و پژوهشگران در قرآن به دفعات تاکید شده است به حدیثی از رسول اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: حضرت محمد(ص) فرموده است که هر کس به محقق و پژوهشگران احترام بگذارد، مرا گرامی داشته و هرکس به من احترام بگذارد، خداوند متعال را گرامی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی به سومین آموزه دین در مورد تحقیق و پژوهش اشاره کرد و پرهیز از کتمان حق در پژوهش را یکی از مهم ترین تاکیدات قرآن در امر پژوهش عنوان کرد و افزود: اگر حقیقت در پژوهش کتمان شده و بیان نشود در آخر به نتیجه و سرانجام نخواهد رسید و حضرت علی (ع) در این باره فرموده است: دانشمندان فاسد کسانی هستند که باطل را اظهار و حق را کتمان می کنند.

وی به پژوهش گروهی و استفاده از مشاورین به عنوان چهارمین آموزه قرآنی در مورد تحقیق و پژوهش اشاره کرد و با بیان آیه « وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ» گفت: استفاده از مشاوره و نظرات دیگران یکی از روش هایی است که در امر پژوهش می تواند گره گشا باشد.

وی در این باره به سخنی ناب از امیرالمومنین حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: بهترین آرا و اندیشه ها  اذعان کسی است که از مشورت با دیگران خود را بی نیاز نکند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در امر تحقیق باید از شتاب زدگی پرهیز کرد، گفت: کوچکترین آفت یک پژوهش عجله است و با شتاب زدگی تحقیق به نتیجه ای نخواهد رسید.

وی با تاکید بر استفاده از علوم، تحقیقات و آموزش کشاورزی در بخش عملیاتی گفت: تا زمانی که علم و استفاده از آن  وارد زمین های کشاورزی نشود، ارزشمندی خود را نشان نخواهد داد و تحقیقات و پژوهش ها باید در خود میدان، عرصه و مزرعه اجرا شود تا شاهد پیشرفت، رشد و افزایش بهره وری شویم.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید