Iranian Agriculture News Agency

جلیلی مقدم اعلام کرد:

30 درصد نخیلات نیازمند نوسازی و جایگزینی با ارقام تجاری

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری گفت: 30 درصد نخیلات باغات درجه 3 هستند که نیاز به بازسازی، حذف ارقام غیرتجاری، جایگزینی با ارقام تجاری و بازار پسند دارند که در برنامه طرح جامع نخیلات در کشور لحاظ شده است.

 30 درصد نخیلات نیازمند نوسازی و جایگزینی با ارقام تجاری

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به تهیه طرح جامع نخیلات در کشور، گفت: 30 درصد نخیلات کشور نیاز به اصلاح و نوسازی دارد. 

وی یادآور شد: اجرای عملیات به‌باغی، هرس و تکریب، تغذیه مناسب و... موجب افزایش کمی و کیفی محصول می‌شود؛ برخی از باغات خرما، باغات مسن و غیر اقتصادی هستند که  این باغات نیاز به بازسازی، حذف ارقام غیرتجاری و غیر اقتصادی و جایگزینی با ارقام تجاری و بازار پسند دارند که در برنامه حذف و جایگزینی لحاظ شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری ادامه داد:باغات درجه 3 به دلیل بالا بودن سن درختان و تولید کم آنها، وجود درختان خشکیده بر اثر آفات، بیماری‌ها و یا مشکلاتی از این قبیل فاقد تولید اقتصادی و محصول با کیفیت هستند.

وی با تاکید بر مشکلات موجود در باغات درجه‌3 خرمای کشور، یادآور شد: بر این اساس باید این درختان، حذف شده و با ارقام مناسب و تجاری با رعایت اصول صحیح احداث باغ جایگزین شوند.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به اینکه تولید در این باغات غیر اقتصادی است و محصول تولیدی از کمیت و کیفیت مناسبی برخوردار نیست، گفت:  به منظور افزایش بهره‌وری و استفاده مناسب از منابع و نهادها، اصلاح و نوسازی نخیلات ضروریست. 

وی در پایان گفت: بهبود کیفیت محصول خرما، با بکارگیری روش های نوین باغبانی الزامی است که این موضوع افزایش صادرات و ارزآوری، حفظ اشتغال و اشتغالزایی و بهبود وضعیت مالی نخلداران را به همراه خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید