Iranian Agriculture News Agency

70 درصد اراضی برنج در سال 92 به صورت مکانیزه کشت خواهند شد

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در جریان بازدید از مزارع نشاء کاری برنج در منطقه کامفیروز و بیضاء گفت: در سال جاری عملیات کاشت مکانیزه در مقایسه با سال قبل از رشد قابل توجهی برخوردار است که این امر نشانگر گرایش کشاورزان به انجام کشت های مکانیزه در اراضی است .

به گزارش ایانا مهندس احمد دزفولی افزود: کشت مکانیزه با برطرف کردن و کاهش دادن مشکلاتی چون هزینه های کارگری، هزینه نهاده ها و اشغال زمین سبب کم شدن هزینه ها و رسیدن به پایداری در تولید می شود .

وی اظهار داشت: با در نظر گرفتن این مزایا و همچنین استقبال خوب کشاورزان از این روش، پیش بینی می شود که در سال 92 ، بیش از 70 درصد اراضی که قابلیت کشت مکانیزه را دارند، به صورت مکانیزه کشت گردند .

دزفولی یادآور شد: بر اساس آمار ارائه شده بالاترین درصد افزایش و بیشترین سطح زیرکشت مکانیزه در سالجاری صورت گرفته و در شهرستان های مرودشت، سپیدان و رستم بیش یک و نیم تا 4 برابر افزایش سطح مکانیزه ثبت شده است که نسبت به سال 90 ، 217 درصد رشد را نشان می دهند .

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس به تأثیر مثبت بارندگی های امسال در افزایش سطح زیر کشت برنج اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان بارش های خوب امسال، پیش بینی می شود حداقل 10 درصد به آمار کشت برنج افزوده شده و به مرز 38000 هکتار برسیم .

وی به آمارهای کشت مکانیزه برنج نیز اشاره کرد و بیان داشت: در سال 90 ، حدود 600 هکتار اراضی برنج به صورت مکانیزه کشت شدند که این رقم در حال حاضر به 1900 هکتار رسیده و همچنان نیز ادامه دارد .

دزفولی در ادامه سخنان خود به نقش مثبت هدفمندی یارانه ها در وضعیت برنج استان اشاره کرد و گفت: پس از اجرای این قانون ، برنج کاران با به کارگیری اصول به زراعی ، توسعه مکانیزاسیون برنج ، بهره گیری از تغذیه های فنی و اصولی برنج در مرحله داشت و نیز اصلاح سیستم های آبیاری، تلاش خود را برای کاهش هزینه ها به کار برده و تا حد زیادی موفق بوده اند .

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشاورزان برای تولید افزون تر ، سعی دارند از ارقام پرمحصول (هیبرید) برنج استفاده نمایند .

در بخش دیگر از این بازدید ، مدیر امور فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: در حال حاضر در منطقه کامفیروز و بیضاء 21 دستگاه نشاء کار توسط یکی از برنجکاران محلی از شهرهای شمالی کشور وارد شده و نزدیک به 400 هکتار نشاء نیز توسط وی تهیه و در حال کشت مکانیزه در اراضی مورد نظر می باشد .

مهندس علی جمشیدی ترغیب شرکت های خدمات مشاوره ای و شرکت های مکانیزاسیون در جهت خرید دستگاه های نشاکار و تخصیص تسهیلات بانکی یارانه دار و همچنین ایجاد بانک نشاء را از عوامل مهم در سرعت بخشیدن به این روش عنوان کرد و افزود: موظف نمودن شرکت های عرضه کننده ماشین های نشاء کار در ارائه خدمات گارانتی نیز به رونق استفاده کردن از روش کشت مکانیزه در اراضی برنج کمک خواهد کرد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید