Iranian Agriculture News Agency

مشارکت مردم درامر بیابان زدایی تاثیر بسزایی دارد

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت : مشارکت مردم در امر بیابان زدایی تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش ایانا مهندس " علی اکبر اسدالهی " درهمایشی که با عنوان بیابانزدایی با حضور جمعی از کارشناسان و کارکنان در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی استان قزوین برگزار شد، افزود: ما باید سعی کنیم در کنار فعالیهای اجرایی در خصوص مبارزه با بیابان زایی از مشارکت مردم نیز در این امر استفاده کنیم .

وی اظهارداشت:بسیاری از مناطق مهم کشور به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در مناطق بیابانی قرار دارند و از این رو توجه به فعالیتهای بیابان زدایی و پوشش گیاهی کشور باید در راس اقدامهای ارگانهای مختلف قرار گیرد.

اسدالهی خاطر نشان کرد:مناطق بیابانی با مشکلات فراوانی از جمله کمبود بارندگی، دمای بالا و ایجاد بادهای شدید روبرو هستند که این امر لزوم ایجاد و توسعه پوشش گیاهی مناسب در این مناطق را بیش ازپیش آشکار می سازد.

وی از پدیده بیابان زایی به عنوان یک بحران و تهدید در کشوراشاره و بیان کرد: قطع جنگل ، وجود ریزگردها، تخریب جنگلها، فرسایش خاک ، از بین بردن گونه های جانوری و گیاهی ، وجود تالابها ازجمله تهدیداتی است که عرصه های طبیعی را با تهدید مواجه کرده است .

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: مقوله بیابان زایی در دنیا به عنوان بحران سوم مطرح است ولی این امر در کشور ما بحران اول محسوب می شود چرا که 40درصد اراضی جزو مناطق خشک است .

اسدالهی اضافه کرد: شاخص ترین موضوع پدیده بیابانزایی کمبود آب است که در گذشته تراز آبی کشور 130میلیارد متر مکعب بودو هم اکنون 10میلیارد متر مکعب با کمبود مواجه است .

وی افزود: با برنامه ریزی، آموزش و اطلاع رسانی می توان مردم ساکن حاشیه مناطق بیابانی را در امر حیاتی بیابانزدایی به کار گرفت تا هم پوشش گیاهی ایجاد شود و هم بتوان آن را حفظ کرد.

اسدالهی درپایان یادآور شد:هرچند که اکنون در زمینه جلب مشارکت مردم ، اقدامهایی صورت گرفته اما این اقدامها جامع، کافی و مطلوب نیست و برای جلوگیری از توسعه مناطق بیابانی به یک بسیج ملی اعم از عامه مردم، کارشناسان، نهادهای متولی، ارگانهای مختلف و وزارتخانه ها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید