Iranian Agriculture News Agency

رییس شرکت "گلها":

یک طراح و ایده‌پرداز خوب یک برند موفق خلق می‌کند

ریاست هیأت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف گفت: نباید تا ابد به صادرات نفت، دل خوش کنیم و باید برای اینکه در صادرات محصولات غذایی، حرفی برای گفتن داشته باشیم، بنابراین باید از همین امروز در راستای برندسازی بیشتر اقدام کنیم تا از تجارت جهانی عقب نمانیم.

یک طراح و ایده‌پرداز خوب یک برند موفق خلق می‌کند

ریاست هیأت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف گفت: نباید تا ابد به صادرات نفت، دل خوش کنیم و باید برای اینکه در صادرات محصولات غذایی، حرفی برای گفتن داشته باشیم، بنابراین باید از همین امروز در راستای برندسازی بیشتر اقدام کنیم تا از تجارت جهانی عقب نمانیم.

مهدی کریمی‌ تفرشی، مشاور اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست هیأت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف و رئیس هیأت‌مدیره صنایع غذایی "گلها" در مورد تلاش های صورت گرفته برندهای ایرانی برای برندسازی و تاثیر آن ها بر اذهان مصرف کنندگان ایرانی می گوید: نباید نگاهی لوکس به برند داشت؛ بلکه باید آن را به‌گونه‌ای ساخت که برای مصرف کننده ایجاد اطمینان کند. چیزی که تولیدکنندگان معتبر مواد غذایی به دنبال آن هستند، همین جلب اعتماد و اطمینان مشتریان به واسطه نام برندی است که آن ها برای خود می‌سازند؛ بنابراین از بُعد لاکچری، نباید به برندینگ نگاه کرد، بلکه این مبحث بسیار فراتر از یک نام است. البته باید اعتراف کرد که تا سطح ایده‌آل، فاصله زیادی داریم .

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر برندهای صنایع غذایی ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته، در چه جایگاهی قرار دارند، نیز اظهار می کند: بحث برندینگ مانند صادرات، برای ما جدید است. هرچند که در قبل از انقلاب، برندسازی در ایران قوی‌تر بود، اما در سال‌های بعد، حرکتی اساسی در این زمینه صورت نگرفته است. به طوری که در گذشته مردم مثلاً مایع ظرف شویی را تنها با نام "ریکا" می‌شناختند؛ یا به اسنک، "پفک" می‌گفتند و تصور می‌کردند نام اصلی دستمال کاغذی، "کلینکس" است. در حالی که این موضوع قدرت و برتری یک برند را به اثبات می‌رساند؛ بنابراین کارخانه‌های ما چند دهه است که از این قدرت بالقوه غافل مانده‌اند. در حالی که اکنون با توجه به دنیای مجازی و پیشرفت‌های جهانی در راستای ارتباطات و همچنین ورود برندها به کشورها، به گونه‌ای جنگ نرم و آهسته‌ای آغاز شده که ماهیت و هسته آن را برندها می‌سازند. آن ها می‌توانند با نفوذی که دارند، ذائقه ملت‌ها را در راستای محصولات خود عوض کرده و مثلاً تعیین کنند که شما "ماهی را با چیپس بخورید!" البته مثال‌ها در این زمینه بسیار است؛ آن ها فست‌فود ویژه‌ای وارد می‌کنند که متعاقب آن، کمپانی دیگری، چاشنی‌های بسته‌بندی شده آن را تولید و عرضه می‌کند. بر این اساس، ممکن است یک برند خاص، ده‌ها برند فرعی دیگر را نیز همراه خود وارد بازار کرده و به نحوی به مشتری القا کند که این دو محصول، فقط و فقط در کنار یکدیگر خوشمزه هستند و لذت واقعی، حضور هر دوی آن ها در یک سفره است. ما نیز نباید تا ابد به صادرات نفت، دل خوش کنیم. پس باید برای اینکه در صادرات محصولات غذایی، حرفی برای گفتن داشته باشیم، از همین امروز در راستای برندسازی بیشتر اقدام کنیم تا از تجارت جهانی عقب نمانیم. البته کسانی هستند که در این صنعت به خوبی کار خود را آغاز کرده و با روسیه تجارت می‌کنند؛ آن ها به‌خوبی می‌دانند که راه تجارت با اروپا از روسیه شروع می‌شود .

وی در مورد اینکه شرایط اینکه شرکت های صنایع کشاورزی و غذایی بتوانند به ایجاد یک برند خوب مبادرت کنند، گفت: یکی از مهم ترین فاکتورهای دستیابی به چنین توفیقی این است که مدیران شرکت ها توجه کنند که یک طرح و ایده پرداز خوب می تواند یک برند موفق را خلق کند./

خبرنگار: علیرضا صفاخو

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید