Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/استان تهران

هر هکتار گلخانه 5 تا 10نفر اشتغال‌زایی پایدار به‌دنبال دارد/رشد 15 درصدی تولیدات باغی شهریار

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران فعالیت های جهاد کشاورزی را جهت کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب اعلام کرد.

هر هکتار گلخانه 5 تا 10نفر اشتغال‌زایی پایدار به‌دنبال دارد/رشد 15 درصدی تولیدات باغی شهریار

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران فعالیت های جهاد کشاورزی را جهت کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا از استان تهران، کریم ذوالفقاری گفت: شهرستان شهریار از دیرباز در حوزه باغبانی فعال و پویا بوده و دارای رتبه های برتر در این بخش در سطح استانی و کشوری است.

وی با انتقاد از ورود بافت شهری به اراضی کشاورزی شهرستان گفت: این صدمه ناشی از رشد جمعیت است؛ بنابراین در تلاشیم تا با حفظ کاربری اراضی و جدیت و حساسیت در بحث مراقبت از اراضی کشاورزی استان تهران، جلوی این مشکل را بگیریم و اگر مراقبت نشود خسران شدیدی به بخش کشاورزی شهرستان شهریار و استان تهران وارد می شود.

ذوالفقاری در مورد رشد کمی وکیفی تولیدات شهرستان گفت: شهریار با رشد قابل توجه 10تا 15درصدی در تولیدات باغی به تولید20تن در هر هکتار رسیده است.

وی با اشاره به دلایل رشد تولیدات باغی گفت: افزایش تولیدات سر درختی شهریار بخاطر تغییر رقم ها و معرفی ارقام پرآب بر پرمحصول در سطح شهرستان و استفاده از نهال های پایه رویشی در نهالستان و هم چنین اقدامات بهره‌ورانه در نوع عمل آوری محصول، تغذیه و ...بوده که تعامل خوب ترویج با باغداران و برگزاری دوره های آموزشی نیز تاثیرگذار بوده است.

تجهیز بیش از 30 درصد اراضی شهریار به سامانه های نوین آبیاری

ذوالفقاری درخصوص اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برای ادامه حیات باغات و مزارع باتوجه به کاهش سطح آب در شهریار گفت: تامین آب برعهده جهاد کشاورزی نیست اما دربخش کشاورزی وظیفه داریم تا مصرف بی رویه آب را با یکسری اقدامات کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار از مهمترین راه های مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است، گفت: خوشبختانه بیش از 30 درصد اراضی آبی شهریار به این سامانه ها مجهز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر هر کشاورزی که برای تجهیز اراضی خود به سامانه های نوین آبیاری مراجعه کند، بسته به شرایط بین 5 تا 10 میلیون تومان به عنوان تسهیلات بلاعوض دولتی دریافت خواهد کرد.

ذوالفقاری تصریح کرد: روش هایی مثل سنتر یا تیپ بالای 90 درصد، افزایش راندمان آبیاری را در بردارد که به ازای میانگین یک هکتار از اراضی که به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند، حدود 5 هزار مترمکعب آب در سال صرفه جویی می شود.

وی درخصوص تغییر الگوی کشت گفت: جایگزینی کشت های کم آب تر به جای کشت های پرآب بر مثل علوفه یا برنج از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان برای افزایش راندمان آب بوده است؛ در بسیاری از مزارع غلات محصولات و بذرهای کم آب بر و مقاوم به خشکی معرفی شده و در روش کشت نشایی نیز می توان از آب سد استفاده کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: هم چنین توسعه دانه های روغنی و کلزا که از لحاظ دو موضوع اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به روغن برای مصرف داخلی و کم آب بر بودن این محصول مورد توجه ویژه وزیر جهاد کشاورزی هم هست، در استان تهران دنبال می شود.

صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی معاف از پرداخت عوارض است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با تاکید بر اینکه بهینه کردن کشاورزی تغییر کاربری محسوب نمی شود گفت: طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی کمیسیون تبصره یک ماده یک می تواند زمین های کشاورزی را برای طرح های صنعتی وغیر کشاورزی مثل گلخانه تغییر کاربری دهد.

وی ادامه داد: هم چنین براساس کمیسیون تبصره یک ماده چهار می تواند برای طرح های صنعتی و غیرکشاورزی تغییر کاربری بدهد و طبق ماده چهار ، بهینه کردن زمین ها مثل صنایع تبدیلی و تکمیلی تغییر کاربری نیست اما نیاز به تبصره ماده4 دارد.

ذوالفقاری تصریح کرد: صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی تغییر کاربری داده شده معاف از مالیات است و نیاز به عوارضی ندارد.

وی با اشاره به ورود سرمایه گذاران به بخش کشاورزی اظهار کرد: امروزه سودها و درآمدهای تضمین شده در بخش کشاورزی نهفته است. ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی لازمه ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی است.

ذوالفقاری در مورد میزان اشتغال زایی از کشاورزی گفت: نمی توان زمین های کشاورزی را برای ایجاد شغل اضافه کرد اما درحال افزایش بهره وری در کشاورزی هستیم تا به شغل برسیم.

این مقام مسئول با ذکر مثالی ادامه داد: مثلا کشاورزی که یک هکتار زمین و یک لیتر در ثانیه آب در اختیار دارد که با این دو نمی توان درآمد آنچنانی داشت؛ اما با این امکانات و اخذ تبصره 4 و تسهیلات مناسب این حوزه، به جهاد کشاورزی مراجعه کرده و با ایجاد گلخانه، می توان بین 5 تا 10 نفر به صورت مستقیم و بین 10 تا 20 نفر به طور غیرمستقیم در یک هکتار شغل ایجاد کرد.

ذوالفقاری با تاکید بر توجه ویژه به حفظ باغات در شهریار گفت: بیش از 220 مورد تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در راستای تبصره دو ماده ده از ابتدای سال تاکنون در شهرستان شهریار اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجازه تصرف به احدی نمی دهیم؛ هرکس بدون اقدامات قانونی دست به ساخت و سازی در اراضی کشاورزی استان تهران بزند، مکلف به قلع و قمع و آزادسازی آن اراضی هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید