Iranian Agriculture News Agency

بازدید مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی از کشت پاییزه چغندر قند کازرون؛

با طرح کاهش مصرف آب، مقام دوم کشت چغندر قند به فارس رسید

مشاور وزیر و مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی از اولین کشت پاییزه چغندر قند در شهرستان کازرون، استان فارس بازدید کرد.

با طرح کاهش مصرف آب، مقام دوم کشت چغندر قند به فارس رسید

مشاور وزیر و مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی از اولین کشت پاییزه چغندر قند در شهرستان کازرون، استان فارس بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، علیرضا یزدانی در این بازدید گفت: ایران جزو ۱۳ کشور است که در آن شکر هم از نیشکر و هم از چغندرقند تولید می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرحی برای توسعه نیشکر نداریم عنوان کرد: ما به دنبال افزایش بهره وری آب با افزایش عملکرد در واحد سطح و در مناطقی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد، هستیم. بنابراین برنامه توسعه کشت پاییزه چغندرقند به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول هدف اصلی کشت پاییزه، را مدیریت بحران آب دانست و افزود: در سال جاری در کشت بهاره چغندر قند به ازای هر مترمکعب مصرف آب، ۷۴۰ گرم شکر تولید شده و این در حالی است که در کشت پاییزه چغندر قند به ازاء مصرف یک متر مکعب آب بیش از ١٤٠٠ شکر تولید شده است .

وی همچنین به کاهش ٥٠ درصدی مصرف آب در کنار کاهش هزینه های تولید در واحد سطح در کشت پاییزه چغندرقند اشاره کرد و لزوم ورود این زراعت را در تناوب زراعی با هدف تولید پایدار متذکر شد.

او اضافه کرد: در مناطق جنوب غربی تا جنوب شرقی استان فارس ظرفیت کشت پاییزه چغندرقند وجود دارد چون علاوه بر شرایط مناسب آب وهوایی، این مناطق دچار بحران آب شده اند و زراعت پاییزه چغندرقند در این مناطق علاوه بر استفاده از آب سبز، باعث تثبیت اشتغال کشاورزان خواهد شد. از دیگر برنامه های وزارت جهادکشاورزی توسعه کشت نشایی چغندرقند است که این امر به طور جدی در دستورکار قرار دارد.

یزدانی از بسته های حمایتی دولت شامل کمک بلاعوض یارانه خرید ادوات کاشت و برداشت، و همچنین نشاءکارهای تخصصی چغندرقند، پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانکی، کمک هزینه حمل و خرید تضمینی جهت ترویج کشت پاییزه چغندرقند به کشاورزان خبر داد.

وی اظهار کرد: به دنبال فعال کردن کارخانه های قند کشور برای توسعه این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: امسال پس از ۱۷ سال کارخانه قند دزفول و پس از ۱۰ سال تعطیلی، کارخانه قند فسا مجددا بازسازی و فعال شدند؛ به دنبال راه اندازی کارخانه های جدید در جنوب کشور بخصوص در خوزستان و ایلام هستیم و امیدواریم با ورود ٥ کارخانه قند استان فارس سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه استان افزایش یابد.

لازم ذکر است: فارس با سطحی بالغ بر هزار و ۳۰۰ هکتار پس از خوزستان با سطح زیر کشت بیش از ۱۲ هزار هکتار مقام دوم از نظر سطح زیر کشت چغندر قند در بین استان های کشور را داراست که در کازرون امسال برای اولین بار و در سطحی حدود صد هکتار از اراضی زراعی به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص داده شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید