Iranian Agriculture News Agency

نایب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده و گوشت هشدار داد:

تهدید نسل دام‌های ایرانی با بسته ماندن قرنطینه‌های دامپزشکی/ لزوم تغییر انشای بخشنامه چالش برانگیز صادرات دام زنده

باز نشدن قرنطینه تهدید بزرگی برای دامپروری کشور است و قاچاق دام زنده را افزایش می‌دهد.

تهدید نسل دام‌های ایرانی با بسته ماندن قرنطینه‌های دامپزشکی/ لزوم تغییر انشای بخشنامه چالش برانگیز صادرات دام زنده

باز نشدن قرنطینه تهدید بزرگی برای دامپروری کشور است و قاچاق دام زنده را افزایش می‌دهد.

خلیل کریمی نسب، نایب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده و گوشت معتقد است بازنشدن قرنطینه سازمان دامپزشکی، نژاد دام کشور به خصوص گوسفند را تهدید می‌کند . او امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا توضیح می‌دهد : قرنطینه دامپزشکی همه چیز را شفاف و قانونی می‌کند، اما اگر قرنطینه باز نشود در واقع میدان به دست قاچاقچیان دام زنده می‌افتد .

او با اشاره به اینکه قاچاق دام زنده فقط از طریق بندرعباس انجام می‌شود، می‌گوید : هر زمانی که قانون منع صادرات وضع شد، قاچاق به شدت رواج گرفته است . تا جایی که این اواخر هر هفته حدود هشت هزار راس دام قاچاق شده است . البته نیروهای انتظامی با این پدیده مقابله می‌کنند، اما باز هم اگر قانون صادرات تصحیح شود، مشکل به کلی حل خواهد شد .

کریمی نسب در مورد مشکل قاچاق و تهدید نسل دام پروار کشور توضیح می‌دهد : اگر قرنطینه باز باشد دامپزشکی اجازه صادرات گوسفند ماده یا باردار را نمی‌دهد و فقط دام نر صادرات می‌شود . اما قاچاقچی دام هرنوع دامی را از کشور خارج می‌کند .

او اضافه می‌کند : با این شیوه نسل دام کشور در معرض تهدید قرار می‌گیرد . اصالت نژاد و قدرت باروری دام کشور نیز تقلیل پیدا می‌کند . بنابراین امیدواریم که سازمان دامپزشکی کشور به این موضوع نیز توجه داشته و مشکل بخشنامه موجود نیز حل شود .

نایب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در مورد چالش موجود توضح می‌دهد : در بخشنامه فعلی نوشته شده که در ازای صادرات یک کیلو گوشت، یک کیلو دام زنده صادر شود . اما این موضوع محل مناقشه شده است، زیرا از آنجا که سازمان دامپزشکی هر راس دام را قرنطینه می‌کند و وزن هر راس دام حدود 30 کیلوگرم است، بنابراین باید انشای بخشنامه یاد شده تغییر کند . برای مثال ذکر شود که به ازای هر 30 کیلو گوشت وارد شده، یک راس دام زنده صادر شود .

کریمی‌نسب در مورد مشکل دیگری که در راه صادرات دام زنده وجود دارد، می‌گوید : در حال حاضر ما مشکل صادرات به کویت را نیز پیش رو داریم . از سال 2016 اداره قرنطینه کشور کویت با نامه‌ای شرایط مستقیم صادرات دام زنده به کویت را اعلام کرده است . این نامه به اداره دامپزشکی ارائه شده، اما از آن زمان تا به حال از سوی اداره دامپزشکی پاسخی نیامده است !

او اضافه می‌کند : در حال حاضر که اجازه صادرات مستقیم به کشور کویت را نداریم، دام از بندرعباس به عمان و از آنجا به کویت می‌رود . یعنی دام بیش از پنج روز در راه است . اما با اجازه صادرات مستقیم، دام از آبادان با هشت ساعت زمان به کویت حمل خواهد شد . این فاصله زمانی در ماه های گرم سال که به شدت در کاهش تلفات دام تاثیر دارد، اهمیت مضاعف خواهد داشت ./

خبرنگار: شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید