Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده:

دامپزشکی دام زنده را برای صادرات قرنطینه نمی‌کند/با این شیوه صادرکنندگان بیشتر ضرر می‌کنند

حدود یک ماه از صدور بخشنامه برای صادرات دام زنده می‌گذرد، اما دامپروران هنوز نتوانسته اند یک کیلو دام زنده صادرات کنند.

دامپزشکی دام زنده را برای صادرات قرنطینه نمی‌کند/با این شیوه صادرکنندگان بیشتر ضرر می‌کنند

حدود یک ماه از صدور بخشنامه برای صادرات دام زنده می‌گذرد، اما دامپروران هنوز نتوانسته اند یک کیلو دام زنده صادرات کنند.

به گزارش خبرنگار ایانا، منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام زنده با اشاره به اینکه با توجه به بخشنامه اخیر وزارت جهاد کشاورزی صادرات دام زنده به صورت مشروط آزاد است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: حدود یک ماه از بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی می‌گذرد، اما صادر کنندگان دام زنده حتی به صورت مشروط هم نتوانسته اند دام زنده صادر کنند. این در حالی است که بنابر همین بخشنامه، در ازای هر کیلو واردات گوشت، صادرکنندگان می‌توانند یک کیلو دام زنده صادر کنند.

او اضافه می‌کند: فراهم نشدن زمینه برای صادرات دام زنده مشکلات متعددی را برای صادرکنندگان و پرورش دهندگان دام به وجود آورده است.

رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام زنده در مورد مشکل اصلی صادر نشدن دام زنده ( از زمان بخشنامه تا امروز) می‌گوید: مشکل اصلی ما در بخش قرنطینه دامپزشکی است. با وجود اینکه تا به امروز جلسات متعددی برای حل مشکل قرنطینه و صادرات دام تشکیل شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

او اضافه می‌کند: سازمان دامپزشکی کشور تا کنون دلیل خاص و مشخصی برای ایجاد نکردن قرنطینه اعلام نکرده است و صادرکنندگان همچنان بلاتکلیف مانده‌اند و هر روز به هزینه‌های آن ها اضافه می‌شود. در حالی که مجوزهای لازم برای صادرات از طرف وزارت جهاد کشاورزی و حتی گمرک صادر شده است.

‌این صادرکننده در مورد اختلاف سازمان دامپزشکی با صادرکنندگان دام زنده توضیح می‌دهد: دامپزشکی همه چیز را براساس تعداد راس دام‌ در قرنطینه می‌سنجد و برنامه‌ریزی می‌کند، اما در این بخشنامه براساس کیلو و تن از میزان صادرات صحبت شده است. همین نکته یکی از موضوع های مورد بحث سازمان دامپزشکی و صادرکنندگان شده است.

پوریان با اشاره به اینکه دام پرواربندی فقط برای صادرات است و خریدار داخلی ندارد، توضیح می‌دهد: دام پرواربندی حدود 20 تا 22 کیلو می‌شود که به دلیل گران بودن مصرف داخلی ندارد و فقط باید صادر شود. با توجه به زمان مشخص برای وزن و موقعیت دام سنگین، باید دام های مورد نظر پروار شده به سرعت صادر شود.

او اضافه می‌کند: پرواربندی دام هزینه بالایی دارد، به خصوص اینکه دام‌های سنگین مناسب پرواربندی هستند. هر چقدر صادرات دام با مشکلات بیش تری مواجه باشد، هزینه‌های دامپرور بالا رفته و منابع ملی هم سوخت می‌شود. نکته مهم دیگر آن است که عدم اجازه صادرات دام زنده باعث شده تا قاچاق دام بیشتر و پررونق‌تر شود. با این گزارش سازمان دامپزشکی چه اعلام خواهد کرد؟

این خبر در حال تکمیل است...

خبرنگار: شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید