Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/کردستان

شرایط لازم برای توسعه گلخانه در کردستان مهیا شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: همراهی سازمان جهاد کشاورزی، انرژی ارزان قیمت و زمین مناسب، مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذار در بخش تولیدات گلخانه ای در کردستان است.

شرایط لازم برای توسعه گلخانه در کردستان مهیا شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: همراهی سازمان جهاد کشاورزی، انرژی ارزان قیمت و زمین مناسب، مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذار در بخش تولیدات گلخانه ای در کردستان است.

به گزارش خبرنگار ایانا از ستان کردستان، خالد جعفری گفت: سازمان جهاد کشاورزی کردستان آمادگی کامل برای فراهم کردن تسهیلات لازم در جهت توسعه گلخانه با محوریت سرمایه گذاران، در استان را دارد.

وی اذعان کرد: تامین امنیت غذایی کشور در گرو توجه به بخش کشاورزی است و این بخش می تواند در بحث ایجاد اشتغال نقش بسزایی در کشور و استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه درآمد سرانه استان کردستان نصف میانگین کشوری است خاطر نشان کرد: با حمایت اصحاب رسانه و توجه مسئولان استانی، بخش کشاورزی استان می تواند در افزایش سرانه درآمد خانوارهای استان مثمر ثمر واقع شود.

جعفری افزود: به مناسبت گرامیداشت دهه فجر جهاد کشاورزی کردستان ۹۲ پروژه با اعتبار بیش از ۵۳ میلیارد تومان و اشتغال زایی 280 نفر به صورت مستقیم با تثبیت ۱۵۳۵ شغل، افتتاح و به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ۲۷ درصد از تولید ناخالص کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد گفت: این امر نشان از اهمیت بخش کشاورزی در حوزه اقتصاد دارد که با افزایش اراضی آبی می توان افزایش درآمد در این بخش را بالا برد.

جعفری با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای آبی کردن دیمزارهای استان در حال انجام است افزود: در این مرحله و تا شهریور 97 بیش از 17 هزار هکتار از اراضی استان در قالب پروژه آبهای مرزی به مزارع و باغات آبی تبدیل می شود.

وی تصریح کرد: استان کردستان با بهره مندی از ۱۱۰ هزار بهره بردار و یک میلیون و ۲۲۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی رتبه اول تولید توت فرنگی ، رتبه دوم تولید انگور دیم، رتبه سوم در نخود، رتبه چهارم در گندم و رتبه پنجم در تولید سیب زمینی در کشور را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه، تغییرات اقلیمی با کاهش بارندگی و خشکی هوا در استان مواجه ایم اضافه کرد: در راستای استفاده صحیح از آب سبز و افزایش راندمان آب، در کشاورزی استان به عنوان یک اولویت، اقدامات خوبی در حال انجام است.

جعفری بهره گیری از شیوه کشاورزی حفاظتی در بحث زراعت بخصوص در دیم زارهای استان را یک اولویت برای کشاورزی کردستان دانست و افزود: هدف از اجرا کشاورزی حفاظتی حفظ آب و خاک، اصلاح بذر و ارقام، تغذیه به موقع گیاه واصلاح شیوه های کشت است.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از اهداف پروژه امنیت غذایی ایران- ایکاردا اجرای کشاورزی حفاظتی در دیم زارهای استان است خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه زمانبندی ابلاغ شده، باید تا پایان سال ۲۰۲۰ ، بیش از 342 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان زیر نظر پروژه امنیت غذایی ایران - ایکاردا قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: طرح توسعه باغات دیم در استان کردستان یکی از طرح های دارای اولویت در بخش کشاورزی است که در اجرای نهای این طرح ۸۵۰۰ هکتار به باغات استان افزوده خواهد شد.

وی درخصوص تولید گوشت قرمز و شیر در استان هم افزود: با توجه به طرح های در دست اجرا، تلاش می شود علاوه بر تامین نیاز استان به منظور صادرات خارج از استان هم میزان تولیدات را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه درحال حاظر صنعت طیور فعال ترین صنعت استان است تصریح کرد: 22 استان کشور از خوراک دام و طیور تولید کارخانجات استان استفاده می کنند و محصولات طیور به ۱۲ استان کشور صادر می شود.

وی همچنین ایجاد ظرفیت نگهداری محصولات باغی در استان کردستان را از دیگر اقدامات حوزه صنایع کشاورزی عنوان کرد و گفت: با اجرای کامل طرح های در دست اجرای، سردخانه های نگهداری محصولات باغی ظرفیت سرد خانه های استان به بیش از 49 هزار تن خواهد رسید.

جعفری یاداور شد: استان کردستان در حوزه تولید سیب‌زمینی جزو استان‌های برتر کشور است وتلاش می شود و همچنین با یاری رسانه‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاران را برای نقش‌آفرینی در این عرصه جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاظر ظرفیت سیلوهای استان 530 هزار تن است، افزود: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و مجوزهای صادر شده در آینده ای نزدیک تعداد 17 سیلو با ظرفیت 415 هزار تن به ظرفیت سیلو های استان افزوده خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید