Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

تا پایان سال جاری ۲۵ رقم محصول زراعی جدید معرفی می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری اعلام کرد: تا پایان سال جاری ۲۵ رقم جدید شامل ۵ رقم گندم، ۳ رقم جو، ۲ رقم نخود، یک رقم سیب زمینی، ۳ رقم لوبیا، ۳رقم چغندر و 2 رقم برنج، همچنین ۳۰ آفتکش جدید کم خطر ،۱۵۰ یافته جدید معرفی می شود.

تا پایان سال جاری ۲۵ رقم محصول زراعی جدید معرفی می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری اعلام کرد: تا پایان سال جاری ۲۵ رقم جدید شامل ۵ رقم گندم، ۳ رقم جو، ۲ رقم نخود، یک رقم سیب زمینی، ۳ رقم لوبیا، ۳ رقم چغندر و 2 رقم برنج، همچنین ۳۰ آفتکش جدید کم خطر ، ۱۵۰ یافته جدید معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، اسکندر زند افزود: تا پایان سال ۵۰ قرارداد دانش فنی که بخش عمده آن منعقد شده انجام می شود، همچنین در حال حاضر ۱۲ شرکت دانش بنیان جدید تاسیس کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت های تحقیقات بین المللی پروژه بزرگی با موسسه تحقیقات بین المللی گندم و ذرت در سیمیت در حال انجام است گفت: ۱۷۰۰ لاین پیشرفته و امید بخش گندم برای نان بهاره و زمستانه امسال وارد ایران شده است.

وی ادادمه داد: کار مشترکی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انجام شده که از بین ۷۰ ژنوتیپ جاروک به ۷ شبه لاین دست یافته‌ایم که از این تعداد ۴ شبه لاین مقاوم به بیماری ارقام جاروک را معرفی می شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: از لحاظ تخم چشم زده قزل آلا در هفته جاری ۵۰۰ جفت مولد عاری از بیماری قزل آلا را تکثیر شده که به زودی به کمک بخش خصوصی دانش فنی تخم چشم زده قزل آلا عاری از بیماری را تکمیل می شود.

وی عنوان کرد: سال ۹۲ ، ۳۳۰ هزار تن بذور گواهی شده تولید شد که تا پایان سال به بیش از ۶۰۰ هزار تن می رسد، همچنین سال ۹۲ نظارت بر تولید ۱۵ میلیون اصله نهال گواهی شده انجام شد که این رقم تا پایان سال جاری نظارت بر بیش از ۱۸ میلیون اصله نهال انجام می شود.

زند در پایان گفت: ۲۴۰ هزار هکتار مزرعه گواهی شده بذر وجود دارد که از این میزان ۱۰۵ هزار هکتار آن تحت نظارت الکترونیک قرار گرفته و تا پایان سال بیش از ۶۵۰۰ تن هسته های انواع بذور تولید می شود و در حال حاضر در زمینه هسته های انواع بذور نظیر گندم جو پنبه ذرت و برنج خودکفا هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید