Iranian Agriculture News Agency

خبر فوری:

پس از 120 سال کشور از واردات شکر در سال 97 بی‌نیاز شد

سال 96 برای نخستین بار در مدت کشت چغندر در ایران، میزان برداشت این محصول به هشت میلیون تن رسید. در حالی که تا پیش از این بیشترین میزان برداشت 6.5 میلیون تن در سال 85 بود.

پس از 120 سال کشور از واردات شکر در سال 97 بی‌نیاز شد

سال 96 برای نخستین بار در مدت کشت چغندر در ایران، میزان برداشت این محصول به هشت میلیون تن رسید. در حالی که تا پیش از این بیشترین میزان برداشت 6.5 میلیون تن در سال 85 بود.

به گزارش خبرنگار ایانا، بهمن دانایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر در مورد افزایش تولید شکر و سطح زیر کشت چغندر قند در کشور در گفت‌وگو با ایانا می‌گوید: سال 96 برای نخستین بار در مدت کشت چغندر در ایران، میزان برداشت این محصول به هشت میلیون تن رسید. در حالی که تا پیش از این بیشترین میزان برداشت 6.5 میلیون تن در سال 85 بود.

او اضافه می‌کند: سال‌های پیش یعنی ابتدای دهه 90 و اواخر دهه 80 کشت چغندر به یک میلیون و 200 هزار تن هم رسید که تعداد زیادی از کارخانه‌های چغندر قند بسته شدند. فقط با بالا فتن قیمت جهانی شکر کشت دوباره این محصول توجیه پیدا کرد.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر در مورد اینکه بسیاری از کارشناسان کشت چغندر را با توجه به میزان مصرف آب مناسب نمی‌دانند توضیح می‌دهد: این استدلال در سال‌های اخیر بسیار تکرار شده اما اگر بی‌آبی و کم‌آبی تا این حد برای کشت چنین محصولی ناشدنی بود، چطور تولید این محصول تا هشت میلیون تن در سال رسید؟ ضمن آنکه این رکورد با تغییر کشت بهاره به کشت پاییزه به دست آمده که در نتیجه آن در مصرف آب صرفه‌جویی شده و بهره‌وری ینیز بالا رفته است.

او اضافه می‌کند: حذف کشت یک محصول برای کشاورز به سادگی امکان پذیر نیست. باید برای گیاه حدف شده یک جانشین پیدا کند که هم مقرون به صرفه باشد، آب کمتر از محصول کنونی بخواهد و از همه مهمتر ارزش افزوده بیشتری هم تولید کند. چغندر از لحاظ قیمت خرید تضمینی و میزان برداشت در هر هکتار یک کالای به صرفه و اقصادی است.

دانایی با اشاره به اینکه چغندر تنها محصولی است که با وجود قیمت تضمینی فقط بخش خصوصی (کارخانه‌ها) خریدار آن هستند می‌گوید: امسال متاسفانه برای پرداخت به کشاورزان با مشکل مواجه شدیم. هر سال با توجه به اینکه کشت بهاره بود تا پایان شهریور نرخ اعلام می‌شد و برای زمان برداشت و خرید محصول مشکلی وجود نداشت. اما امسال دولت 30 آبان نرخ خرید را اعلام کرد.

او اضافه می‌کند: چون شکر (محصول نهایی چغندر) یک محصول تعزیراتی است، سازمان حمایت باید نرخ را اعلام می‌کرد. ما در این مدت بارها پیگیری کردیم، اما دلیل خاصی برای این تاخیر اعلام نشد. این نکته را هم در نظر بگیرید که با توجه به کشت پاییزه که در اردیبهشت برداشت می‌شود باید قیمت خرید از همان ابتدای سال مشخص شود.

خبرنگار: شیرین سعیدی

این خبر در حال تکمیل است....

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید