Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/ خرسان شمالی

برنامه‌های مدیریت آفت سن گندم در خراسان شمالی اعلام شد

برنامه های مدیریت حفظ نباتات برای کنترل آفت سن گندم در استان خراسان شمالی اعلام شد.

برنامه‌های مدیریت آفت سن گندم در خراسان شمالی اعلام شد

برنامه های مدیریت حفظ نباتات برای کنترل آفت سن گندم در استان خراسان شمالی اعلام شد.

ایانا- استان خراسان شمالی، یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان بیان داشت: طبق بازدیدهای صورت گرفته از اماکن تابستان گذران و زمستان گذران سن گندم استان نشان دهنده کاهش جمعیت و کاهش وزن سن زمستان گذران نسبت به مدت مشابه سال 95(پاییز و اوایل زمستان) است. لذا در سال زراعی جاری شاهد کاهش تعداد سن در هر متر مربع خواهیم بود. در عین حال شاهد رشد عرضی سن در اماکن و عرصه های زراعی بوده و هستیم. به عنوان مثال آفت در سال های گذشته در برخی از مناطق محدود شهرستان های راز و جرگلان و بجنورد فعالیت داشته است، اما در سال 96 آفت به سایر مناطق شهرستان های مذکور گسترش یافته است این نوع گسترش عرضی آفت در سایر شهرستان ها نیز مصداق دارد. لذا هر چند که جمعیت آفت در سال جاری کمتر از سال قبل است، اما فعالیت آن ها در نرم مبارزه خواهد بود .

یوسفی اضافه کرد: براساس آمار موجود، بارندگی نسبت به سال قبل و نیز نسبت به دوره بلند مدت کاهش داشته، ضمن اینکه برودتی که سبب تلفات سن موجود در اماکن شود تا کنون به وقوع نپیوسته است. از طرف دیگر کاهش بارندگی و کمبود منابع آبی سطحی سبب شده تا در زمان مناسب، کشت گندم صورت نگرفته و بنابراین سبز مطلوبی نیز وجود ندارد و رشد رویشی در بیشتر مزارع ( به طورعموم دیم) عقب است، لذا با ضعیف شدن آفت سن از این ضعف استفاده کرده و خسارت بیشتری را وارد خواهد ساخت.

یوسفی برنامه های مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی را برای کنترل آفت سن گندم به شرح ذیل اعلام کرد:

1- تقویت شبکه های مراقبت گندم و تقسیم بندی مناطق مختلف گندم کاری بین اعضای دولتی و خصوصی شبکه مراقبت استان .

در این راستا از توان کارشناسی 65 کارشناس ناظر گیاه پزشکی بخش خصوصی نیز بهره جسته می-شود. بکارگیری ناظرین مربوطه از محل اعتبارات یارانه ی سموم بوده که بالغ بر چهار میلیارد ریال است .

2- تعمیر و آماده بکار نمودن ادوات سمپاشی بخش دولتی

تعداد 41 دستگاه سمپاش توربینی زراعی، 30 دستگاه سمپاش پشت تراکتوری و 25 دستگاه سمپاش فرغونی سمپاش های موجود، خدمات لازم را به کشاورزان کمتر برخوردار از امکانات را ارائه خواهند نمود، ضمن اینکه کاربرد اصلی این ادوات در مزارع کم بازده و احیاناً غیر قابل برداشت بوده تا از برگشت سن تغذیه نموده به ارتفاعات (برای سال بعد) جلوگیری شود .

3- آموزش و اطلاع رسانی به موقع بهره برداران برای مبارزه به موقع با آفت

4- - تامین سموم شیمیایی مورد نیاز

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تدارک سموم بخش دولتی در مزارع کم بازده و غیرقابل برداشت انجام شده است و برای کشاورزان نیز سموم مربوطه موجود بوده و به تدریج نیز خریداری و توزیع خواهد شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید