Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/اردبیل:

از سویا چه خبر؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: رکورد تولید دانه سویا در 25 سال اخیر شکسته شد. در سال جاری نزدیک به 16 هزار و 500 هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان‌های شمالی استان با 3315 بهره بردار کشاورزی به زیر کشت دانه روغنی سویا رفت و عملیات برداشت این محصول از نیمه دوم آبانماه شروع و تا آخر آذرماه با موفقیت به پایان رسید.

از سویا چه خبر؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال جاری نزدیک به 16 هزار و 500 هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان‌های شمالی استان با 3315 بهره بردار کشاورزی به زیر کشت دانه روغنی سویا رفت و عملیات برداشت این محصول از نیمه دوم آبانماه شروع و تا آخر آذرماه با موفقیت به پایان رسید.

ایانا-استان اردبیل، عدیل سروی افزود: در سال زراعی 96-95 از کل خرید تضمینی دانه سویا که بالغ بر85 هزارتن بوده استان اردبیل با کسب مقام اول تولید در سال 96 با تولید 53 درصد کل سویای کشوری را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول گفت: از مجموع 45 هزار و 421 تن دانه سویای تولیدی استان در شهرستان‌های پارس آباد و بیله سوار مقدار 42 هزار و 953 تن توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان به قیمت تضمینی خریداری و به کارخانجات روغنی کشی ارسال شد مقدار 2 هزار و 468 تن دانه سویای بذری توسط شرکت های خصوصی تولید کننده بذر جهت تاًمین نیاز بذر سال آینده زارعان خریداری شده است. امید می‌رود کل نیاز بذری استان از این محل تاًمین شود.

وی افزود: بهای محصول خریداری شده بالغ بر 990 میلیارد ریال بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده از طرف وزارت متبوع تقریباً 70 درصد بهای دانه سویای خریداری شده به کشاورزان در اندک زمان پرداخت شده و مابقی درحال تاًمین اعتبار پرداخت است.

سروی اضافه کرد: با وجود مشکلات فنی که در تاًمین بذر در زمان کاشت وجود داشت و شرایط نامساعد جوی از لحاظ بارندگی در زمان رشد و نمو و در زمان برداشت پیش آمد، عملکرد مزارع دو درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و رضایت بخش بوده است.

وی در خصوص بیمه زراعت نیز افزود: امسال در مجموع نزدیک به 557 هکتار از این زراعت تحت پوشش بیمه قرار گرفت که امیدواریم با گسترش فرهنگ بیمه در بین تولیدکنندگان روز به‌روز شاهد افزایش سطح تحت پوشش بیمه محصول سویا و دیگر زراعت‌ها در استان باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید