Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

ریزگرد بیشتر، محصول کشاورزی کمتر

ریزگردها محصولات کشاورزی را آلوده می‌کنند و بر میزان برداشت محصول آن اثر می‌گذارند.

ریزگرد بیشتر، محصول کشاورزی کمتر

ریزگردها محصولات کشاورزی را آلوده می‌کنند و بر میزان برداشت محصول آن اثر می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل محیط زیست استان خوزستان نخستین و مهم‌ترین تاثیر ریزگردها بر کشاورزی را انتقال آفات می‌داند و می‌گوید: ریزگردها بخش مهمی از آفات گیاهی را با خود انتقال می‌دهد. بخشی از متخصصان تحقیقاتی را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد ریزگردها بر محصول نخیلات خوزستان تاثیر بسیار منفی دارد. مشکل دیگر از بین رفتن شغل کشاورزی و مهاجرت از روستاهایی است که در کانون‌های گرد و غبار قرار دارند. این موضوع هم تاثیر مستقیم بر کاهش سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی دارد. همچنین محصولات کشاورزی آلوده در بلندمدت بر میزان برداشت و کاهش محصول تأثیر دارد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده کشاورزی را هم عامل ریزگردها می‌داند و هم متأثر از ریزگردها. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا توضیح می‌دهد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل به‌وجود آمدن ریزگردها کاهش بارندگی‌ است. به دلیل تغییرات اقلیمی کانون‌های غبار ساز در داخل خوزستان فعال شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: این کانون‌های غبار درست در زمین‌هایی واقع است که تا چند سال پیش در این زمین‌ها کشت دیم و آبی انجام می‌شد. در واقع کانون از حوزه پایین دست رودخانه‌های مارون، جراحی و زهره نشات می‌گیرد. این زمین‌ها تا 10 سال پیش زیر کشت بودند؛ اما به دلیل یکپارچه‌سازی اراضی و عدم مدیریت مصرف آب این زمین‌ها دیگر قابل کشت نیستند.

لاهیجان‌زاده بیان می‌کند: تا این لحظه تخمین دقیق و مشخصی از میزان خسارت بر محصولات کشاورزی وجود ندارد. تهیه چنین گزارشی به طور کامل تخصصی است و باید توسط بخش‌های مربوطه انجام شود. ما از بخش‌های مختلف از جمله گردشگری، صنعت، خسارت‌های انسانی، خسارت‌های آب و خاک و محصولات کشاورزی درخواست کرده‌ایم که گزارش دقیق و کارشناسی در مورد میزان خسارات وارده از ریزگردها به بخش مربوطه را ارائه دهند.

وی عنوان می‌کند: وزارت جهاد کشاورزی استان خوزستان گزارش مدون و کاملی در این زمینه ارائه نکرده است. البته گزارش‌های موردی مانند میزان خسارت در زنبورداری یا دامداری تهیه شده؛ اما گزارش کاملی تهیه نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان از اجبار و تکلیف نهادها در مورد تهیه این گزارش‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد: تهیه این گزارش‌ها در جلسات ستاد ریزگردها مطرح شده است. نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط «مکلف» شده‌اند که نتایج و بررسی‌ها از خسارات تخمینی ریزگردها را ارائه دهند. اما هیچ کدام از این دستگاه‌ها به غیر شرکت توزیع برق که گزارش کاملی از میزان خسارات وارده شده و خسارات احتمالی تهیه کرده است، هنوز گزارشی به دست ما نرسیده است./

خبرنگار: شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید