Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خبر داد:

توسعه کشاورزی حفاظتی در اراضی، از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی سمنان

توسعه کشاورزی حفاظتی در اراضی کشاورزی، یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان است.

توسعه کشاورزی حفاظتی در اراضی، از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی سمنان

توسعه کشاورزی حفاظتی در اراضی کشاورزی، یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان صبح امروز در جلسه ستاد کشاورزی حفاظتی که با حضور رئیس ستاد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، گفت: کشاورزی حفاظتی در راستای توسعه پایدار در بخش کشاورزی انجام می‌شود.

لطف‌الله رضایی با اشاره به‌ضرورت حفظ منابع آب‌وخاک بیان کرد: با اجرای کشاورزی حفاظتی و جایگزینی آن با کشاورزی سنتی می‌توان در راستای حفظ خاک گام برداشت.

وی حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک را یکی از تکنیک‌های کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و افزود: رعایت تناوب زراعی مناسب، کاهش میزان و شدت بهم‌زدگی خاک، حفظ و نگهداری رطوبت خاک، کنترل میزان تبخیر و تعرق خاک، کنترل دمای خاک و... از دیگر تکنیک‌های کشاورزی حفاظتی است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به‌ضرورت اجرای کشاورزی حفاظتی به برخی از فواید اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: حفظ رطوبت خاک، حفظ بقایای گیاهی، ارتقای بهره‌وری منابع آبی، کاهش هزینه‌های تولید، ارتقا مدیریت مصرف انرژی و غیره برخی از فواید اجرای کشاورزی حفاظتی است.

رضایی با بیان اینکه اجرای بیش از ۲۳ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان سمنان هدف‌گذاری شده است، عنوان کرد: تاکنون در سطح ۱۹ هزار هکتار در بخش کشت پاییزه کشاورزی حفاظتی انجام‌شده و مابقی نیز در کشت بهاره انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای کشاورزی حفاظتی در استان سمنان از سال ۸۸ در استان آغازشده است، یادآور شد: تاکنون ۱۷۱ دستگاه "چیزل پکر"، ۱۳ دستگاه "خاک‌ورز مرکب" و ۱۲ دستگاه "بذرکار کشت مستقیم" به کشاورزان واگذارشده است.

رضایی از وجود ۱۹۸ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان خبر داد و تأکید کرد: ۹۲ هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی و حدود ۴۵ هزار هکتار نیز زیر کشت محصولات باغی است.

وی در پایان با اشاره به اقلیم خشک و نیمه‌خشک استان سمنان خاطرنشان ساخت: با وجود این موضوع عمده محصولات کشاورزی استان سمنان مرغوب بوده و دارای جایگاه مناسبی در سطح کشور هستند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید