Iranian Agriculture News Agency

انتشار لیست ممنوعه برای ورزشکاران در سال 2018:

الکل و یک ماده مخدر برای ورزشکاران آزاد شد!



آژانس جهانی ضددوپینگ (وادا) در لیست مواد ممنوعه برای ورزشکاران در‌ سال ٢٠١٨ تغییراتی به وجود آورده است. درحالی ‌که هر‌سال سختگیری برای ورزشکاران تمامی رشته‌ها بیشتر می‌شود، امسال وادا قوانین سختگیرانه‌ای در نظر نگرفته و حتی ممنوعیت چند ماده را هم برای ورزشکاران برداشته است.

به گزارش شهروند، درحالی که فهرست مواد و روش‌های ممنوعه در ‌سال ٢٠١٨ به تازگی از سوی وادا به‌ صورت رسمی منتشر شده و قرار است از ابتدای ژانویه ‌سال‌جاری میلادی اجرا شود. این فهرست از چند ماه قبل به کشورهای مختلف ابلاغ شده تا ورزشکاران سراسر جهان فرصت کافی برای مطالعه قوانین جدید داشته باشند. طبق اعلام کریگ ریدی، رئیس آژانس جهانی ضددوپینگ ٢٤ سپتامبر (٢مهرماه ٩٦) قوانین جدید در وادا به تصویب رسیده است: «به‌طور سالانه، این لیست سه‌ماه قبل از تأییدیه منتشر می‌شود، به‌طوری که تمام سهامداران- به‌ویژه ورزشکاران و همراهان آنها-زمان کافی برای شناختن سند و تغییرات آن داشته باشند. این بسیار حیاتی است که همه ورزشکاران و همراهان زمان لازم برای مشورت را دارند و اگر آنها شک و تردیدی در مورد وضع یک ماده یا روش دارند، آنها با سازمان‌های ضددوپینگ خود تماس می‌گیرند.»

الکل آزاد شد!

یکی از اتفاقات جالب و قابل توجه در لیست جدید مواد ممنوعه آژانس جهانی ضددوپینگ حذف‌شدن الکل در ‌سال ٢٠١٨ است. به گفته مسئولان، وادا طبق بررسی‌های صورت گرفته، الکل از لیست مواد ممنوعه خارج شده و هر ورزشکاری در صورت استفاده از الکل هم دوپینگی شناخته نمی‌شود. البته حذف الکل استثناهایی هم دارد؛ در ٤ رشته همچنان استفاده از الکل برای ورزشکاران ممنوع به حساب می‌آید. فدراسیون‌های ورزش‌های هوایی، اتومبیلرانی، تیروکمان و پاوربوت می‌توانند محدودیت مصرف الکلی را اعمال کنند. با این حال، آزادشدن الکل در نوع خود عجیب به حساب می‌آید،‌ درحالی‌ که در سال‌های قبلی کارشناسان به نتیجه رسیده بودند این ماده در لیست مواد ممنوعه قرار بگیرد.

کدام داروها حذف و اضافه شدند؟

طبق تغییرات جدید، میزان مصرف جهانی سالبوتامول (یک داروی انرژی‌زا) نباید بیش از ٨٠٠میکروگرم در ١٢ساعت باشد. داروی گلیسرول از لیست خارج شده، زیرا تأثیر کم آن بر حجم پلاسمای خون ورزشکاران اثبات شده است. تزریق‌های وریدی بیش از ١٠٠میلی‌لیتر در ١٢ساعت ممنوع است؛ مگر این‌که برای درمان در بیمارستان، برای عمل جراحی و برای بررسی و تشخیص‌های بالینی انجام شوند. برای تزریق مواد ممنوعه حتی اگر کمتر از ١٠٠میلی‌لیتر باشد، باید ورزشکار مدرک معافیت پزشکی ارایه دهد. یکی از نکات عجیب در لیست داروهای ممنوعه خروج «کانابیدیول» است. این ماده که از گیاه شاهدانه استخراج می‌شود، یک ماده مخدر و روانگردان ضعیف به شمار می‌آید که از لیست داروهای ممنوعه وادا خارج شده است. از سوی دیگر، «دیمتیبوتیلامین» یک و سه به لیست ‌اضافه و داروی ملدونیوم در لیست باقی‌ مانده است. همچنین در پایان اعلام شده که داروهای آسم درحال حاضر در مرکز بررسی‌ها و تغییرات هستند و بعدا نتایج آن اعلام خواهد شد.

مواد ممنوعه چطور انتخاب می‌شوند؟

شاید خروج یا اضافه‌شدن برخی مواد به لیست داروهای ممنوعه که هر‌سال دچار تغییراتی می‌شود، با انتقاداتی از سوی ورزشکاران و کارشناسان روبه‌رو می‌شود. اولیویر نیگلی، دبیرکل وادا درباره چگونگی تهیه لیست مواد ممنوعه برای‌ سال ٢٠١٨ توضیحاتی را ارایه کرده است: «سالانه، بررسی لیست ممنوعه شامل یک پروسه مشورتی بسیار گسترده در طی ٩ماه می‌شود. در بررسی لیست، کارشناسان منابعی همچون تحقیقات علمی و پزشکی و جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌های حقوقی و داروسازی را پیش می‌گیرند تا از کسانی که سعی در تقلب سیستم دارند، جلوتر بمانند.»

وی همچنین می‌افزاید: «فرآیند بازبینی سالانه لیست توسط وادا با نشست اولیه در ماه ژانویه آغاز می‌شود و با انتشار لیست به اول اکتبر پایان می‌یابد. این یک فرآیند مشاوره‌ای ٩ماهه است که شامل اطلاعات گروه گردآوری فهرست WADA است. پس از آن، توسط کمیته بهداشت، پزشکی و تحقیقاتی آژانس بررسی می‌شود. برای اضافه‌شدن یک ماده یا یک روش به لیست، باید مشخص شود که آن را مطابق ٣ معیار زیر است: «١- آن دارای افزایش توانایی یا افزایش عملکرد ورزش است. ٢- آن نشان‌دهنده خطر واقعی یا بالقوه سلامتی برای ورزشکاران است. ٣- آن روح ورزش را نقض می‌کند.»


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید