Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد؛

کاهش 32 درصدی قیمت تخم‌مرغ طی 2 هفته

در حالی که هنوز سایه موج منفی افزایش قیمت تخم‌مرغ بر رسانه‌ها چیره است، اما واقعیتی که در بازار جریان دارد، خلاف آن را ثابت می‌کند.

کاهش 32 درصدی قیمت تخم‌مرغ طی 2 هفته

در حالی که هنوز سایه موج منفی افزایش قیمت تخم‌مرغ بر رسانه‌ها چیره است، اما واقعیتی که در بازار جریان دارد، خلاف آن را ثابت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، وقتی قیمت یک محصول (کشاورزی یا صنعتی) افزایش می‌یابد، بدون شک عامل و کنش‌های مختلفی در آن دخیل بوده که برآیند آن در نهایت منجر به واکنش بالا رفتن قیمت‌ها شده است. تخم‌مرغ هم از این قاعده مستثنا نیست؛ کالایی که وابستگی شدیدی به عوامل فنی پرورش و شیوع بیماری‌های مختلف در سالن‌های مرغداری از جمله آنفلوآنزا دارد.

طبق آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی کشور، تاکنون 14 میلیون قطعه مرغ که بیش از 95 درصد آن ها در گروه مرغ‌های تخم‌گذار قرار می‌گیرند، به دلیل رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی معدوم شده‌اند. این عدد کمی نیست و حدود 20 تا 25 درصد از سهم تولید را تشکیل می‌دهد.

به طور دقیق، افزایش قیمت تخم‌مرغ از اوایل آذرماه آغاز شد. در آن زمان نرخ هر کیلوگرم از این محصول، پنج هزار و 100 تومان بوده است. در دهه سوم همین ماه، نرخ تخم‌مرغ به بیش از 6 هزار تومان رسید و پس از آن با یک جهش ناگهانی در تاریخ 26 آذر عدد هفت هزار و 100 تومان را ثبت کرد. بعد از نوسان کمی که قیمت این محصول به نمایش گذاشت در تاریخ چهار دی ماه، بهای تخم‌مرغ با 100 تومان کاهش به هفت هزار تومان در هر کیلوگرم رسید.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

از آن زمان به بعد تا تاریخ 12 ماه جاری، نرخ تخم‌مرغ به طور ناگهانی سقوط کرد و چهار هزار و 790 تومان به ازای هر کیلوگرم شد. البته طبق آخرین آمارها هم‌اکنون نرخ‌ها روی عدد پنج هزار و 200 تومان ایستاده است. نقطه سقوط قیمت‌ها درست زمانی بود که تدبیر دولت کارساز شده و واردات تخم‌مرغ به قیمت مصوب پنج هزار و 250 تومان در هر کیلوگرم عرضه شد. بنابراین آمارها نشان می‌دهند که حتی در مقطعی از زمان، قیمت بازار از نرخ تعیین شده پایین‌تر آمده و وزارت جهاد کشاورزی توانسته در کوتاه‌ترین زمان، نوسان قیمت تخم‌مرغ را کنترل کند. طبق گزارش گمرک، طی یک هفته حدود 116 تن از این محصول به کشور وارد شده که تشریفات گمرکی این کالا در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام شده است.

بنابراین اگرچه در دوره‌ای کوتاه، نرخ تخم‌مرغ سیر صعودی پیدا کرد، اما در طول دو هفته، این نرخ به میزان 32 درصد کاهش یافت و به تعادل نسبی رسید./

V-961014-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید