Iranian Agriculture News Agency

در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه و برگزیدگان بخش کشاورزی استان اردبیل مطرح شد:

افزایش 550 هزار تنی تولید محصولات گندم، سویا و چغندر قندر در استان اردبیل طی 4 سال

آئین تجلیل از کشاورزان نمونه و برگزیدگان بخش کشاورزی استان اردبیل با حضور استاندار و دیگر مسئولین اجرایی استان و تولید کنندگان برگزار شد.

افزایش 550 هزار تنی تولید محصولات گندم، سویا و چغندر قندر در استان اردبیل طی 4 سال

آئین تجلیل از کشاورزان نمونه و برگزیدگان بخش کشاورزی استان اردبیل با حضور استاندار و دیگر مسئولین اجرایی استان و تولید کنندگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، عدیل سروی که قبل از ظهر امروز در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه و برگزیدگان بخش کشاورزی استان با حضور استاندار و دیگر مسئولین اجرایی استان و تولید کنندگان با اعلام این خبر افزود: میزان تولیدات کشاورزی در سال 92 در حدود 3 میلیون و 700 هزار تن بود، اما میزان تولیدات کشاورزی در سال جاری به 4 میلیون و 500 هزار تن رسیده است . میزان تولید غله استان در سال 92 در حدود 150 هزار تن بود در حالی که در سال گذشته به 572 هزار تن به صورت خوراکی و 35 هزار تن به صورت بذری غله از زارعین به مراکز خرید تحویل داده شد. تحقق این میزان تولید به دلیل افزایش سطح زیر کشت نبوده است بلکه به دلیل مدیریت صحیح در عملیات زراعی، استفاده مناسب از بذور مقاوم با عملکرد هکتاری بالا واجرای توصیه های کارشناسان توسط بهره برداران و بکارگیری شیوه های نوین آبیاری و ... بوده است و این در حالی است که در سال گذشته متوسط بارندگی 23 درصد نسبت به سال های مشابه کم بوده است به عبارت دیگر 450 هزار تن در طی فقط 4 سال آن هم در تولید گندم شاهد افزایش تولید در استان بوده ایم .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در خصوص وضعیت دانه روغنی و آمار مقایسه ای تولید آن گفت: میزان خرید سویا در سال 92 در حدود 16 هزار و 500 تن بوده است که در سال گذشته میزان خرید رسمی این محصول در مراکز خرید به صورت بذری و خوراکی به 42 هزار و 500 تن رسید .

وی در خصوص پشرفت های بعمل آمده در افزایش تولید چغندر قند نیز افزود: بر اساس آمار رسمی ثبت شده میزان خرید این محصول در سال 92 در حدود 82 هزار تن بوده است که در حال حاضر این رقم به 160 هزار تن رسید .

سروی افزود: تنها در سه زراعت گندم و سویا و چغندر قند در طی مدت 4 سال گذشته 550 هزار تن افزایش عملکرد داشته ایم که این نشان از سعی و اهتمام دست اندرکاران تولید و تلاش وافر مراکز تحقیقاتی و اجرایی و زحمات تخصصی و فنی بهره برداران با بکارگیری شیوه های نوین و علمی در زراعت دارد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت تولید پنبه در استان نیز افزود : میزان تولید پنبه در سال 92 در حدود 1200 هکتار بود، در حالی که این میزان به 3600 هکتار رسیده است و میزان تولید آن نیز از2900 تن به 8500 تن رسیده است .

سروی افزود: افزایش تولید در واحد سطح در تولیدات باغی و دامی نیزبه همین ترتیب افزایش قابل ملاحظه ای داشته است . نتایج مثبت و اثر بخش سعی واهتمام دست اندرکاران بخش کشاورزی وبهره برداران قطع وابستگی در واردات محصولات کشاورزی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است .

وی افزود: کشاورزان نمونه و پیشرو با بکار گیری توصیه های فنی و راهنمایی های کارشناسان ترویج و رعایت اصول صحیح کاشت ، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در سال جاری توانسته اند حداکثر محصول را با ارزش اقتصادی بالا تولید کنند .


تجلیل از 14 منتخب بخش کشاورزی استان اردبیل

در پایان این مراسم از 14 منتخب بخش کشاورزی استان به اسامی شاپور قدرتی گندم کار دیم نمونه، مهران کریم الهی گندم کار آبی نمونه، مسعود عالی همت کلزا کار نمونه، کمال عباسی سیب زمینی کار نمونه ، میراکبر منصوری جوکار دیم نمونه ، محرم بهاری مجری آبیار ی تحت فشار نمونه ، پرنده زنبو دار نمونه ، سخاوت عزیزی مددکار نمونه ترویجی، فراهم جعفر زاده مسئول مرکز نمونه ، شهرام عزیزی مروج نمونه، رضا پور پرورش دهنده نمونه ماهیان سردآبی، کرم نعمت زاده، دامدار عشایر نمونه، بهمن علوی مدیر نمونه اتحادیه تعاون روستایی با هداء لوح سپاس و تندیس مراسم هفته کشاورزی قدردانی به عمل آمد .


تعداد 5 نفر از کشاورزان نمونه نیز که در سال جاری در سطح ملی مقام کسب کرده بودند که در مراسمی که به همین مناسب در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی در تهران برگزار شده بود مورد تجلیل قرار گرفتند .



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید