Iranian Agriculture News Agency

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد:

بهره بردن از تکنیک‌های هسته‌ای برای مقابله با بیماری‌های حیوانات و بهبود شیوه‌های مدیریت آب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، مردم در سراسر جهان، به‌ویژه کشاورزان فقیر در کشورهای در حال توسعه آسیایی، می‌توانند برای مقابله با بیماری‌های حیوانات و بهبود شیوه‌های مدیریت آب از تکنیک‌های هسته‌ای بهره ببرند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، مردم در سراسر جهان، به‌ویژه کشاورزان فقیر در کشورهای در حال توسعه آسیایی، می‌توانند برای مقابله با بیماری‌های حیوانات و بهبود شیوه‌های مدیریت آب از تکنیک‌های هسته‌ای بهره ببرند.

به گزارش ایانا از " UN " ، آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA) ) (1) به تازگی اعلام کرد، بهبود عملکرد کشاورزی، حیوانات سالم تر می تواند به افزایش امنیت غذایی منجر شود.


این درحالی است که از طریق کمک مالی 600 هزار دلاری از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺍﻭﭘﮏ (
OFID )، طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف کمک به تقویت اجرای هدف دوم توسعه پایدار ، در مورد پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه، و ترویج کشاورزی پایدار کلید می خورد.

تولید برنج بیشتر

همچنین قرار است حدود دو سوم کمک مالی برای کمک به کشاورزان برنج در نظر گرفته شود تا برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی در بنگلادش، کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق لائوس و نپال به کار رود.

این درحالی است که کشورهای آسیایی که تولید 90 درصد از برنج در جهان را در اختیار دارند - به دلیل افزایش دما از عملکرد نوسانی در سال های اخیر برخوردار بوده اند؛ چراکه افزایش دما به بروز به بیماری های جدید گیاهی و آفات، سیل های شدید و خشکسالی و همچنین افزایش سطح دریا منجر شده که این مساله باعث افزایش شوری خاک و کاهش باروری خاک در مناطق ساحلی شده است.

به گفته آژانس سازمان ملل، با استفاده از تکنیک های هسته ای و ایزوتوپ، دانشمندان می توانند به کشاورزان برای بهبود شیوه های مدیریت آب و همچنین با بهینه سازی مصرف کود به بهتر شدن عملکرد و کاهش هزینه ها کمک کنند.

درحالی که انتظار می رود افزایش بهره وری مربوط به چنین اقدامات بهبود یافته منجر به افزایش حجم برنج با کیفیت و مقرون به صرفه، افزایش امنیت غذایی مردم روستایی در کشورهای هدف شود. همچنین فناوری های پیشرفته نیز به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به تولید برنج کمک می کند.

مبارزه با بیماری های حیوانات

از سوی دیگر، بخش دیگر این بودجه، برای استفاده از تکنیک های هسته ای برای تشخیص بیماری پا و دهان ( foot - and- mouth disease ) و سایر بیماری های مسری که سریع گسترش می یابند و از سویی روی گاوها تاثیر می گذارد، اختصاص می یابد که در کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق لائوس، میانمار و ویتنام در نظر گرفته شده است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، تشخیص زود هنگام و سریع عامل بیماری حیوانات، کلید متوقف کردن گسترش بیماری است، در حالی که روش های مرسوم ویروس ها را برای زمان طولانی تر شناسایی کرده و از سویی نمی تواند رفتار یا ویژگی های ژنتیکی آن را مشخص کند.

همچنین قرار است با توجه به کمک مالی، آژانس بین المللی انرژی اتمی با همکاری با سازمان غذا و کشاورزی ملل (فائو)، به متخصصان دامپزشکی چهار کشور در زمینه تشخیص و کنترل بیماری ها آموزش دهد.

ترجمه: فرحناز سپهری

1- International Atomic Energy Agency ( IAEA )

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید