Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

رشد مثبت و پایدار بخش کشاورزی در ۴ سال اخیر/ ضریب خودکفایی کشور در انرژی غذایی به ۸۰ درصد رسیده است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: رشد بخش کشاورزی در چهار سال گذشته به طور مستمر مثبت و در سال گذشته ۵.۷ درصد بوده که نشان دهنده پایداری تولید کشاورزی است.

رشد مثبت و پایدار بخش کشاورزی در ۴ سال اخیر/ ضریب خودکفایی کشور در انرژی غذایی به ۸۰ درصد رسیده است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: رشد بخش کشاورزی در چهار سال گذشته به طور مستمر مثبت و در سال گذشته۵.۷درصد بوده که نشان دهنده پایداری تولید کشاورزی است.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز برنامه "رو در رو" شبکه چهار سیما با بیان این که رشد بخش کشاورزی در چهار سال گذشته به طور مستمر مثبت و در سال گذشته۵.۷درصد بوده، این رشد را نشان دهنده پایداری کشاورزی عنوان کرد.

وی با اشاره به این که در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی برای افزایش تولید۹محصول کشاورزی موثر در امنیت غذایی برنامه تهیه و مصوب شده است، بیان کرد: در سال های۹۰تا۹۲ضریب خودکفایی در انرژی غذایی۵۵درصد و ضریب وابستگی۴۵درصد بود که با اقدامات انجام شده در چهار سال اخیر، ضریب خودکفایی در انرژی غذایی به۸۰درصد رسیده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تولیدات کشاورزی را وابسته به آب و خاک دانست و تاکید کرد: مصرف بهینه آب اولویت برنامه های بخش کشاورزی است.

وی با بیان این که۱۰درصد تولید محصولات کشاورزی کشور به صورت دیم صورت می گیرد، تصریح کرد: تامین امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی در کشورهای جهان محوریت دارد و نگرش تجاری و اقتصادی به کشاورزی، اولویت بعدی کشورهاست.

کشاورز با اشاره به این که برنامه تولید گندم در سال گذشته۱۲.۶میلیون تن بود که به خاطر بارش های مناسب و به موقع، میزان تولید بیش از برنامه پیش بینی شده و۱۴.۶میلیون تن گندم بود، اذعان کرد: امسال برنامه تولید گندم۱۲.۷میلیون تن بود که به خاطر کاهش بارندگی ها۱۲.۳میلیون تن (۹۶درصد) آن تحقق یافت.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر اقدامات فنی چهار سال گذشته نبود، با شرایط بارندگی امسال فقط سه میلیون تن گندم تولید می شد.

وی با اشاره به این که برای قیمت گذاری نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری با بخش های اقتصادی تصمیم ساز در حال رایزنی هستیم، اظهار کرد: تامین حجم نقدینگی۱۵هزار میلیارد تومانی در بازه زمانی سه و نیم ماهه از نگرانی دستگاه های اقتصادی تصمیم ساز دولت است.

کشاورز با اشاره به این که پس از ابلاغ قانون تمرکز در دولت یازدهم، وضعیت بازرگانی محصولات کشاورزی بر مبنای ذخایر استراتژیک و میزان عرضه و تقاضا به طور عمومی مدیریت شده است،گفت: با توجه به خودکفایی در گندم و کیفیت مناسب تولید داخلی اجازه واردات این محصول را نداده ایم.

وی با بیان این که تا دو ماه پیش صادر کننده تخم مرغ بودیم،عنوان کرد: همزمان با شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در۳۵کشور جهان، و از طریق پرندگان مهاجر این بیماری در بخشی از مرغداری ها شایع و ظرف مدت یک ماه میلیون ها مرغ تخم گذار معدوم شد که به منظور تنظیم بازار این محصول سریعا تخم مرغ مورد نیاز از کشورهای پاک تامین و توزیع شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید